Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ronny Olovsson: H&M och Ikea avvaktar – ”En svensk tiger”-strategin kan vara förödande

”En svensk tiger” var ledorden under beredskapstiden. I dag är det H&M och Ikea som inte vill svara på huruvida de stänger ned sina ryska butiker. Den avvaktande strategin kan få inverkningar på bolagens varumärken, det skriver PR-strategen Ronny Olovsson.

Publicerad: 2 mars 2022, 09:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Petra Älvstrand.


Ämnen i artikeln:

UkrainaUkrainakrigetH&MIkea

Rubriken i Aftonbladet är tydlig: ”H&M och Ikea vägrar uttala sig om Ryssland”.

”Vi avvaktar”, skriver H&M i ett mejl.

Samtidigt viner det i luften av nya sanktioner och bojkotter. Till och med de trögrörliga idrottsorganisationerna FIFA/UEFA med flera som länge matats med rubel går ut och stänger dörren för rysk medverkan. Volvo och SKF har stoppat produktion och försäljning i Ryssland, läser jag. Apple aviserar att de stoppar sin försäljning.

Det är givetvis så att samtliga företag som har sina huvudkontor i demokratiska länder nu har denna diskussion i sina styrelserum. Ska man ta ställning? Vad kostar det att ta ställning? Och, kanske den svåraste frågan, vad kostar det att INTE ta ställning?

Att det i något styrelserum skulle råda någon form av oenighet i själva sakfrågan är nog högst osannolikt. Men, när de ekonomiska konsekvenserna ritas upp på tavlan… När det blir tydligt hur tungt investerade just vårt bolag är i Ryssland… Om allt det nu skulle gå förlorat.

Det är givetvis oerhört mycket lättare för oss från läktarplats som inte har miljardintressen i den ryska marknaden att ropa på bojkott. Frågan är dock just vad det kostar att cyniskt ducka frågan. Att omformulera den gamla svenska klassikern ”en svensk tiger” till bolagets PR-strategi.

Ingen vet i dag vilket scenario vi står inför. Är detta ett krig som kommer att pågå i åratal och som blir blodigare än vi just nu vill tro? Eller är detta en konflikt som är ”över” på tre veckor?

Ingen vet. Det måste vi ha respekt för.

Men, vad säger cynismen som ligger i att ”vänta och se”. Hur påverkar det ett varumärke? Att inte självklart kunna står för de värderingar som vi har nedskrivna i policydokument och varumärkesstrategier. Vad säger det om oss att vi bara låter värderingarna styra så länge som det inte kostar oss något?

Och, jobbigast av allt, har det inte historiskt visat sig att alla som tagit den smällen och stått upp för sina värderingar kommer ut som långsiktiga vinnare? Skaver det inte i den svenska självbilden att vi under andra världskriget lite bekvämt var transitland och depå åt Nazityskland? För mig gör det helt klart det. Även om jag förstår att det bäddade för det välstånd vi nu har. Att vi kunde vara industriellt oskadda när Europa skulle byggas upp på nytt.

Jag vet inte, jag tycker nog att Ukrainas president Zelenskyj redan gett svaret. Han ska ha sagt när han tillträdde att ledande myndigheter i Ukraina inte ska ha en bild på honom i sina chefsrum, att han inte skulle vara någon ikon, han menade att man i stället skulle sätta upp en bild på sin familj, sina barn. Sedan skulle man titta på den bilden varje gång man skulle fatta ett viktigt beslut.

Låt den tanken landa… Den är fin. Ganska självklar. Jag föreslår att de aktuella styrelseledamöterna nu gör just precis detta. Jag tror att de kommer att se svaret på vad de ska göra ganska snabbt.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ronny Olovsson

PR-strateg och partner, Vinter

Ämnen i artikeln:

UkrainaUkrainakrigetH&MIkea

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.