Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Håkan Olofsson om Na-kd: ”Det är i toppen som rötan sitter”

Publicerad: 8 december 2020, 10:18

Håkan Olofsson är varumärkesstrateg och skriver regelbundet för Resumé. Till höger syns en kampanjbild från Nakd.

Foto: Montage

Hur ska en ledning någonsin kunna skapa sig en sund företagskultur om de inte ens kan ta hand om en praktikant? Det frågar sig varumärkesexperten Håkan Olofsson, efter att tidigare medarbetare på e-handelsraketen Na-kd vittnat om både praktikantmissbruk, diskriminering och obetald övertid.


Ämnen i artikeln:

Na-kdEstrid

Na-kd sällar sig till en lång rad e-handelsföretag som kritiseras. Tidigare var det Estrid och innan dess Löwengripar i olika skepnader. Gemensamt för bolagen är att de säger sig vara mer personliga och mänskliga än traditionella märken.

Kritiken tycks visa på motsatsen. Att bygga företagskultur är svårare än många tror. Vilket e-handelsbolag som sköter praktikanter sämst kan alltid diskuteras. Däremot inte vem som bär ansvaret. Det är nämligen alltid chefens fel. I alla fall om man får tro Elliot Jaques – en kanadensisk professor som vigt sitt liv åt hierarkier. Jaques var själv major i Canadian Army Medical Corps under andra världskriget och blev snabbt varse om hur felaktiga beslut kunde få tragiska följder.

Hans slutsatser var både radikala och självklara (om man tog sig tid att tänka efter). Under flera år reste han runt i världen som världens minsta haverikommisson. Det var allt från korruption bland tulltjänstemän till polisbrutalitet. Den traditionella metoden är att tillsätta internutredningar. Poliser utreder poliser, politiker utreder politiker osv. Dessa slutar nästan alltid i friande och är därmed i stort värdelösa. Att poliser numera har filmkameror i bilar, arrester och (i vissa fall) på kroppen beror på just detta. Utan rörliga bilder går inget att bevisa.

Jaques lösning var mer direkt. Sparka chefen. Har en polis använt övervåld är det chefens fel.

Samma sak om en tullare fyllt sina fickor. Jaques menade att en chef alltid ansvarar för sina anställda. Ingen behövde heller tvivla på att professorn hade rätt. På ett mirakulöst sätt upphörde problemen med en ny ledning. Oavsett vem den nya chefen var blev disciplinen märkbart bättre.

Företagskultur börjar alltid i toppen. Även om trickle-down theory fungerar dåligt i ekonomi och inte alls inom mode (där är det trickle-up som gäller) går den enkelt att applicera på organisationer. Varje gång ett företag kritiseras (det kan gälla allt från kundservice och reklamationer till fördomar och missförhållanden) är det ledningen som bär ansvaret.

I huvudsak finns det tre förklaringar: 1. Ledningen stöder vad som sker. 2 Ledningen bryr sig inte om vad som sker. 3. Ledningen känner inte till vad som sker. Alla förklaringen är lika illa.

Just bristen på insikt upplevs som graverande. Allt handlar om fingertoppskänsla.

Är man partiledare stämmer man inte åldringar för att komma åt deras sjötomter, även om man har lagen på sin sida. Särskilt inte om vill räkna pensionärer bland sina väljare. Är man statsminister presenterar man inte en skattefinansierad vaccinering som en present från det egna partiet.

Är man mindre smart (som en tidigare VD för ett fackförbund) väljer man Porsche som tjänstebil. Är man smart (som en tidigare VD på Tele2) kör man Porsche privat och Toyota Corolla i tjänsten.

När företag och organisationer går omkull eller kollapsar är det i toppen som rötan sitter. Något som borde bekymra investerare som skjuter in kapital. För hur ska en ledning någonsin kunna skapa en sund företagskultur om de inte ens kan ta hand om en praktikant?

Eller som Elliot Jaques uttryckte det: ”Leaders create an environment in which everyone has the opportunity to do work which matches his potential capacity and for which an equitable differential reward is provided”. Och nej, dit räknas inte gratisarbete. Varken för Na-kd eller Estrid.

 

Håkan Olofsson

varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

Na-kdEstrid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.