Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Här är tipsen för dig med knaper pr-budget

Publicerad: 7 januari 2022, 09:23

Johanna Lindskog Lindell

”Det är dock tidskrävande och du kommer behöva ha ett öra i digitala världen”, skriver Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell.


Ämnen i artikeln:

PR

Jag träffade för en tid sedan en företagsledare som tyckte att pr är kostsamt och garanterar inte medialt genomslag, alltså snark, mitt svar var att han skulle satsa på köpa annonsutrymme.

Företag i en konkurrensutsatt bransch bör inte dra ner på pr-budgeten, utan tvärtom. Pr handlar inte bara om pressmeddelanden eller artiklar, det handlar om att bygga starka relationer och det gör man med ett kontinuerligt arbete som tar tid.

Men! Såklart, har man en inte en budget kommer det därför här två tips som kan hjälpa dig. Det är dock tidskrävande och du kommer behöva ha ett öra i digitala världen. Titta på dina konkurrenters aktivitet i den sociala sfären. När du har kollat upp dessa, titta då om de har aktiva och interagerar människor med dem? Stopp i backen nu! Interagerar dom med DINA potentiella kunder? Nu är det dags att lägga in en högre växel och börja kapitalisera på dina konkurrenters insatser.

Första tipset är att lyssna. Var noga med att följa press och media som är relevant för ditt företag på en regelbunden basis. Med ett öra i sociala medier samt ögonen på realtidstrender, kan du skapa budskap som engagerar. När vi vet vad människor är intresserade av, vad de letar efter eller vilka problem dom försöker lösa, kan din kommunikation bli mycket effektivare. Tysta företag tappar kunder.

Du kan vinna mycket genom att vara snabb. Jag ser det här som en ren och skär tävling, och är du en tävlingsmänniska som jag är, kommer du njuta över att svara snabbare än din valda motståndare.

Det andra tipset är att analysera. Du kommer att hitta mängder av artiklar och blogginlägg som ger dig information om konkurrenterna. Analysera dessa och identifiera vinklarna eller ytterligare perspektiv som dina konkurrenter inte har hunnit täcka. Du kan med andra ord använda dina konkurrenters arbete för att kasta ljus över ditt bolag.

 

Johanna Lindskog Lindell

Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.