Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Har vi nått peak pr?

Publicerad: 20 September 2017, 11:20

Samuel Skwarski, pr-konsult på Volontaire.

Foto: Pressbild

Fejkkonton, effektsökeri och tjatiga telefonpitcher – pr-branschen urholkar allmänhetens förtroende till media när fokus ligger på kvantitet, inte kvalitet. Är slutet nära eller har vi redan nått peak pr?, skriver Samuel Skwarski på Volontaire.


Ämnen i artikeln:

VolontairePR-ByråerPR-branschen

Alla har tröttnat på dem; clickbait-artiklarna, undersökningar utan underlag, effektsökande kampanjer förklädda till nyheter á la "världens dyraste öl". De är exempel på metoder ur pr-verktygslådan som överanvänds och missbrukas i jakten på viral spridning, i jakten på kvantitet som bevis för en bra kampanj.

Utvecklingen ser likadan ut på redaktionerna, som är pressade och underbemannade och mer benägna att publicera en snabb artikel som drar in klicken... eller för att bli av med en tjatiga pr-konsulter som aldrig slutar ringa.

Bit för bit urholkas så värdet i nyheter, och förtroendet för media —nyhetsklipp efter nyhetsklipp gräver pr-byråer som har fokus på kvantitet framför kvalitet en grav för hela branschen.

Siffror från Edelman Trust Barometer stödjer detta; av de 28 länder som ingår i rapporten är två tredjedelar länder där en majoritet inte längre har förtroende för att institutioner, regeringar, näringsliv och media, gör det som är rätt. Vad betyder det för pr-branschen?

Frågan ställs på sin spets i fallet med Bell Pottinger, den ökända brittiska pr-byrån som i varje enskilt fall—med kirurgisk precision—valt pengarna över moralen, ohederlighet framför hederlighet, för att nå sina mål. I förra veckan uteslöts de till slut ur den brittiska branschorganisationen PRCA, eftersom byrån eldat på rasmotsättningar i Sydafrika som en del av en pr-strategi för familjen Guptas; en korruptionsanklagad indisk familj och storkund till byrån. Bell Pottinger håller nu på att implodera. Men frågan är om inte Bell Pottingers öde är en sorts metafor för hela branschen?

Vi har ett ansvar att inte bara använda medier som ännu en kanal, utan också att vårda, respektera och hålla dem rena. Annars hamnar vi där vi är i dag; när clickbaits och fejknyheter gör att personer på Facebook har större förtroende hos allmänheten än en journalist som bevakat ett specifikt ämne i flera år. Och när medier inte längre har allmänhetens förtroende—vad har då pr-arbetet gentemot samma medier för värde? Noll.

Stor spridning kan aldrig väga upp för en dålig kommunikationslösning, men bra kommunikation kan få stor spridning. Pr-byråer måste börja fråga sig vad deras arbete leder till, och var de lägger huvudparten av kraften i sitt arbete—på att ta fram lösningar eller på telefontrakasseri av journalister?

I mina ögon finns det en överhängande risk att slutet är nära—att vi når "Peak pr"—ett läge där publicitet i medier inte längre har ett värde som pr-konsulter kan ta betalt för. Och i takt med att fler och fler reklambyråer breddar sitt erbjudande med "pr" riskerar utvecklingen att accelerera.

Tillsammans måste pr-branschen vända utvecklingen och börja fokusera på kvalitet framför kvantitet. Vi börjar nu, med hopp om att fler vill följa efter.

Samuel Skwarski
Pr-konsult på Volontaire

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.