Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hedra Christer – sparka din magister

Publicerad: 15 Februari 2018, 13:39

Björn Rietz.

Foto: Lena Koller

Besservissrarnas tid är lyckligtvis förbi. Björn Rietz minns minimalisternas mesta mästare.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Medan Kalle Anka är mänsklig och får oss att igenkännande skratta åt våra brister, representerar Bamse den övergoda varelsen som alltid gör och säger det rätta. Som förnumstigt läxar upp dem som inte är ordentliga nog. Bamse gestaltar en osympatisk sida hos oss – den välvillige magistern. Just den sidan av mig är den värsta jag vet. Sedan några år arbetar jag idogt på att slipa bort den. Och det är fan i mig inte lätt.

Det är magistern i mig som väser "varför använda blinkers, det finns ju tankeläsning", när en BMW-förare hellre messar än använder körriktningsvisare. Det var magistern i mig som, när Jesper Kouthoofd en gång på reklambyrån Paradiset ifrågasatte att vi endast skapade reklamen för jeansen när vi kunde designa egna, gav honom en föreläsning om vikten av att fokusera på sina styrkor och inte flumma ut. Jovisst, det är den Jeppe som året därpå startade Acne med några kompisar och i dag driver Teenage Engineering samt vunnit ett Platinaägg vilket jag inte gjort... Det är också magisterdragen i mig som jag rodnande känner igen hos Gustaf Fridolin. Det är magistern i mig som definitivt får sparken 2018.

Det är samma beteende som gör att jag aldrig längtar tillbaka till 1980-talet. Det var då man drillades in i magisterrollen. De som styrde på byråerna var ofta erbarmliga besserwissrar (jag vet, undantag finns alltid, jag återkommer strax till dem). Skickliga yrkesmän förstås (kvinnorna gavs begränsat utrymme), men proppmätta i det avseendet att deras syn på reklam var allenarådande. De som ville söka egna stigar vid sidan av Den Enda Vägen blev genast chikanerade, hånade och ja, uppläxade. Två jämnåriga copywriters, Lasse Forsberg och Björn Schumacher, dristade sig att starta egen punkig byrå och skrev pamfletten "Svensk reklam är skit". De tillrättavisades omgående av bamsefolket. Krängde till slut av sig den svarta skinnpajen och tog anställning på en...en bamsestor byrå.

Undantagen då. Bland bamsarna fanns en copywriter som såg världen så mångfacetterad som den uppträder när man lyfter blicken över skråets låga horisont. I hans texter fnissade man åt sina tillkortakommanden. Det var på den tiden art directorn kom med färdig skiss där rubrik och textrader var markerade. Ditt jobb var att skriva något fyndigt på den ytan som ad:n reserverat för text. Layouten var king. Christer Wiklander var nöjd med det, han lärde mig uppskatta den utmaningen genom att visa, inte mästra.

Minimalisten Christer var one of a kind. Medan jag kämpar med att korta mina texter (var glad att Resumé tillåter max 3500 tecken), var Christer min raka motsats. Han fick något flackande i blicken, ungefär som han letade efter någonstans att kräkas, när man bad honom skriva något längre än tre rader. Men i det korta formatet brann det till på en nivå som vi kanske inte sett sedan dess.

Hans "Kafka hade inte heller så roligt" för Akademibokhandeln kan höra till det bästa som skrivits för att förmedla ett varumärkes själ. T-shirten med texten från tidigt 80-tal har gått för stora summor på Tradera, berättade någon häromdagen. I den guldäggsbelönande kampanjen för Expressen som Christer skrev 1984 tillsammans med Mats Alinder, finns en stortavla som illustrerar Christers avoga inställning till magistrar och auktoriteter överhuvudtaget: Expresen läxar upp skolövelstylelsen.

Christer Wiklander satte sin sista punkt strax innan jul. Vi är många som lärde oss av honom, utan att han gav oss läxor. Jag minns nog bara en: "Rimma aldrig i rubriken".
Sorry, Chrille.

Björn Rietz
Copywriter, bjorn@rietz.se

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.