Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hej alla avgångsstudenter!

Publicerad: 3 April 2020, 09:50

Byrågrundaren Göran Åkestam skriver ett brev till alla de reklamstundenter som tar examen våren 2020.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamBerghsCoronaviruset

 Det vi går igenom nu har ingen av oss varit med om tidigare, hur länge vi än verkat i kommunikationsbranschen. Jämförelser med tidigare kriser och konjunktursvackor blir därför meningslösa så det tänker jag inte ge mig in på. Jag kan förstå om det just nu känns hopplöst att börja med slutprojekt och annat när hela samhället gungar. Får jag dra en anekdot från back in the days när jag gick sista terminen på gymnasiet och såg fram emot studenten efter 12 år i plugget? 

En vårdag får jag ett brev från försvaret som kallade in mig till värnplikt den 4 juni. I Umeå. Alltså två veckor innan studenten. Lurad på de två roligaste veckorna i livet försöker jag förklara, men ingen pardon. Jag reagerar på det självklara sättet för en nittonåring, blir lika bitter på militären som på Skolverket som inte koordinerat sig. Följden blir att jag inte hämtar ut mitt studentbetyg och surar i Norrland i 12 månader. Oklart om skolan och försvaret uppfattade min protest. 

När jag kommer tillbaka till Stockholm från exilen sommaren 1974 börjar jag förstås fundera på vad resten av livet ska innehålla. På något vis fick jag för mig att revanschen skulle vara att visa att jag inte ens behövde det där j-vla studentbetyget. Just i den stunden berättar någon, minns inte vem, att det finns en skola som man söker in på genom anlagstester och inte på betyg. Den heter Berghs reklamskola och du gillar ju att skriva och rita.” Sagt och gjort och resten är, om inte historia så åtminstone mitt liv och min passion.

Som sagt, ta inte det här som att jag försöker banalisera eller förminska den situation ni alla har hamnat i. Två veckors förlorat studentfestande kan självklart inte jämföras med en just nu totalt osäker utveckling för både samhälle, hälsa och ekonomi. Men det visar att framtiden alltid är oförutsägbar, att väldigt trista omständigheter ibland kan leda till positiva saker.

Finns det något sätt att tänka konstruktivt i er situation? Ja, det skulle vara att den bransch ni så småningom kommer att verka i även utan akuta kriser ofta bjuder på oväntade överraskningar, att vi i kommunikationsindustrin alltid måste vara beredda på att förutsättningar ändras och att planer revideras.

Under ett långt yrkesliv har jag lärt mig att talang och kreativitet är grundförutsättningar, men det är när allt ställs på ända som verklig karaktär prövas. En sen natt på byrån när allt måste göras om inför presentationen nästa morgon är vi inte så betjänta av kolleger som surar, panikar eller lägger energi på omvärldens illvillighet. Då är det i stället förmågan att ställa om, att snabbt bryta ihop och gå vidare som är avgörande. ”Spela bollen som den ligger” finns det visst ett fånigt uttryck inom golfen som heter; Gilla läget är ett annat hurtigt slagord. Tycka vad man vill om plattityder, men de finns av en anledning. ”Bry dig bara om det du kan påverka” är ett kanske lite smartare sätt att säga samma sak.

Examensprojekten blir på så sätt en prövning av just de här förmågorna. När ingenting blir som det var tänkt, hur löser vi det då? Kartan stämmer inte med verkligheten och verkligheten stämmer inte med något vi hört talas om överhuvud taget, vad gör vi åt det? Stora frågor kan ställas, men förr eller senare måst vi ändå komma vidare och göra det bästa av situationen.

Jag tänker så här: Ni som går ut den här våren kommer att ha varit med om något som inga avgångsklasser före er har varit med om. Förhoppningsvis kommer ingen efter er heller behöva vara med om samma sak. Det kommer att ge er unika lärdomar och erfarenheter. Inte ens världens mest infernaliska kursledare hade kunnat formulera de utmaningar ni ska lösa. Det kommer ni ha stor nytta av genom hela era yrkesliv.

Det ni INTE ska tänka på just nu är hur arbetsmarknaden ser ut när ni går ut skolan, eller senare i höst och låta det påverka examensprojekten. Det är nämligen helt meningslöst att spekulera i något som ingen av oss vet. Men om ni ska lyssna på ett råd från någon som för länge sedan halkade in i branschen för att hämnas på skolan och Försvarsmakten så är det detta: 

Det kommer alltid att finnas plats för och behov av människor som brinner för kommunikation och för att göra skillnad. Ibland är det lätt och ibland är det ett litet helvete att komma rätt och hitta sin plats, men för den som verkligen vill och orkar kommer det fortfarande vara världens roligaste bransch. Och behovet av kommunikation kommer på sikt inte att minska i vårt samhälle, tvärtom. Hack i kurvan kommer vi alltid att se, men framtiden är trots allt ljus, det är jag säker på!
Göran Åkestam, senior advisor, Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.