Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Hej från en nykläckt båttaxi-kreatör

Publicerad: 17 december 2021, 13:04

I våras lämnade Johan Madrid-Dahlqvist sitt chefsjobb på B-Reel för att börja jobba med båttaxi i skärgården. Nu är han tillbaka i reklambranschen. Det här är hans lärdomar efter några månaders distans.


Ämnen i artikeln:

KreativitetReklambranschen

Jag slutade ett kul jobb i reklambranschen i våras. Och startade en båttaxi rörelse. Gubbigt kan tyckas, och helt purung är jag ju inte heller, så visst finns en nypa medelålderskris nånstans i gröten av motivation. Nu är båtsäsongen till ända och jag jobbar med reklam igen, och med några månaders avstånd kom det lite insikter farande som jag tänker kan vara intressant för andra som funderar på att ”hoppa”..

Här är 6 osorterade lärdomar. Och ett avslutande råd.

1. Det finns en värld därute också. Fantastiska människor som pratar ett helt annat språk, tycker om andra filmer, inte lirar padel på lunchen, har helt andra vanor och beteenden, skrattar åt andra saker, köper grejer på Biltema för att det är praktiskt och har jättedålig koll på uttråkade apornas båtklubb. Tro det eller ej, somliga tittar fortfarande på TV och handlar i fysiska butiker. Dom finns. Dom är många, dom är härliga, smarta och inflytelserika inom sina bubblor och köpstarka som tusan. Och dom syntes sällan i mina moodboards på sliden ’this is our audience’. Men det skiter dom i, för i deras värld är vad jag gör helt perifert. Det betyder precis ingenting för dom vad jag gjort, var jag jobbat eller vilka priser jag vunnit. Upptäckten att det finns lika många kontexter och värderings-hierarkier som det finns skrån är - sjukt befriande.

2. Mental distans till jobbet gör dig bättre. Att ta en mental paus och fokusera 100% på något helt annat är väldigt nyttigt. En riktigt hjärn-städning. Massa gamla hjulspår raderas, konstiga regler och sanningar man lagt sig till med försvinner. (Regeln att Magnus Jakobsson är roligast och David Sandström smartast består dock). I takt med att grejer höljdes i dimma och händerna var upptagna med tampar och fendrar växte ett närmast fysiskt behov för hjärnan att få tugga sig igenom problem och utmaningar, att få hitta på idéer, uttrycka dom. Om jag har möjlighet framåt så vill jag gärna behålla en on/off existens. Det är jäkligt berikande både för mig och mina uppdragsgivare. Ps, det är möjligt att man kan åstadkomma liknande effekt på mindre dramatiska sätt, kanske ashtanga yoga eller trädgårdspyssel, men jag håller det för osannolikt. 

3. Att göra nåt av ren och skär passion kommer ALLTID att lyckas. Att tänka bort penga-stress och lita på att dom kommer som ett resultat av det man älskar att göra. Givetvis en kliché detta, Alan Watts har sagt det i många new-biz moodvideos och förmodligen Tony Robbins också. Så ingen som läser detta kommer tro mig heller, man måste kanske uppleva det. Sanningen är dock att folk märker när dom har en person framför sig som själv valt att göra precis det dom gör, det skapar en positiv dragningskraft och möjligheterna ställer sig på kö. Lovar.

4. Respekt för marknadsföringens roll i ett företag. Att bygga ett eget litet företagsuniversum borde ingå i alla reklamares utbildning. Om jag inte minns fel så startar man låtsas-företag på ekonomiutbildningar, vore ej fel även på reklamskolorna. För att förstå förhållandet produkt-marknadsföring-sälj på riktigt krävs mer än teori och att läsa DI över pappas axel. Och sen när man väl klivit in i sitt reklam-gebit tappar man perspektivet och ser ens marknadsföring som företagets absoluta centralpunkt. (Kanske därför det är så kul att jobba med Nike, som organiserat sitt företag just så). Men, med den kunskapen och respekten i bakhuvet tror jag man undviker många av branschens klavertramp, aka reklam för reklamare, och slipper tappa sina kunders förtroende och pitcha nya hela tiden. Ibland är produkten så jäkla innovativ eller intressant att den bara ska framhävas maximalt. Ibland är säljcykler viktigare än varumärkesbyggande. Ibland är den bästa lösningen att lägga all energi på kundupplevelsen.

5. Att få vara kreatör är en gåva från Gud. Det har definitivt sina baksidor - problemlösandet äter hela ens varelse och det är svårt att stänga av, vara närvarande på riktigt i nåt annat. Och att arbeta för konsumtionstillväxt mitt i en klimatkris är definitiv inte enkelt att hantera inombords. Men som arbetsuppgift betraktat, fasen vilken tur man haft ändå, vilken ynnest. Att få rota omkring bland mänskliga beteenden utan formell psykologutbildning, att få simma omkring i popkulturen tills man hittar nåt intressant att bygga en ide runt, att få försöka hitta på saker som ingen annan kommit på. Och sen uttrycka dom på ett sätt som berör folk. Visst, man kan jobba med ‘riktiga’ kulturella verksamheter men vem ger en miljoners kronor att förverkliga såna idéer 4-5 gånger per år?

6. Att vara okunnig är nyckeln till framgång. Om egot klarar av det och man tillåter sig att visa sin djupa okunnighet, satan vad man lär sig mycket, fort. Från att ha varit den som förväntas ha svaren blev jag den som fick ställa tusen frågor. Som en jäkla 7-åring, bara pepprandes nyfikenhet omkring mig. Folk älskar att hjälpa andra i den situationen - den vanligtvis tillknäppte svennen blir till en generös tipsmaskin och öppnar upp sina hemliga nätverk för att hjälpa dig vidare. Allt som känns svårt och ogenomträngligt utifrån - dvs den absolut största osäkerhetsfaktorn när man vill våga nåt nytt - löser sig ganska snabbt med den inställningen.  

Och så rådet från min 9 årings favoritartist: Lev nu dö sen.

Johan Madrid-Dahlqvist

 

Ämnen i artikeln:

KreativitetReklambranschen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.