Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hemmaarbetet en möjlighet för byråer

Publicerad: 14 Juli 2020, 09:57

Eric Francia, grundare av SaaS-bolaget deBroome.

Att jobba hemifrån har blivit ett normaltillstånd på arbetsplatser runtom i världen. Men kontorsdöden kan stärka kommunikatörernas roll på sikt, och bör ses som en möjlighet för marknadsavdelningar och byråer. Det skriver Eric Francia, grundare av SaaS-bolaget deBroome.


Ämnen i artikeln:

Opinion

En undersökning från Tele2 har visat att distansarbetet ökade med nästan 400 % i Sverige från april till maj 2020 – och mycket talar för att det kommer att fortsätta i någon form oavsett hur pandemin utvecklas.

För en tid sedan kom nyheten att Twitter, Facebook och Spotify kommer tillåta anställda arbeta hemifrån under en längre tid eftersom de senaste månaderna visat att det fungerar och att det har efterfrågats. Dels av anställda som vill lägga mindre tid på pendlande, som vill kunna bo utanför dyra och trånga städer, eller vill leva mer klimatsmart. Men också av företag som tröttnat på långa kontrakt, dyra kontorshyror och som vill kunna ta del av kompetens från hela världen.

Tjänster som Zoom, Slack, eller Meet lindrar de mest akuta problemen i omställningen, men på sikt kommer det krävas mer specialiserade verktyg för att hålla ihop ett distribuerat varumärke. Den största risken som företag står inför är splittring.

100 hemmakontor får inte bli 100 olika uttryck, budskap, säljargument eller processer – då tappar man poängen med att vara ett företag och blir i stället ett gäng samarbetande frilansare.

Här kommer kommunikationsbranschen in.

Att varumärket, identitet och kulturen påverkar både anställda och kunder är inte nytt. Otydliga värderingar gör det svårare för kunder och anställda att identifiera vem du är och vad du står för. En konsumentundersökning gjord av Accenture från 2019 visar att 63 % av de tillfrågade föredrar att köpa varor och tjänster från bolag med värderingar som stämmer överens med de egna. Liknande samband finns när det kommer till att attrahera topptalang. Det senaste exemplet är Unilever, Verizon, Starbucks och Coca-Colas bojkott av Facebook och på en mer lokal basis väljer Ikea Norge att avsluta sitt samarbete med Geelmuyden Kiese, för att de inte agerar i linje med Ikeas värderingar. 

Därför behöver företagen göra tre saker: De behöver prioritera varumärkesarbete, digitalisering och ledarskap. Den interna kommunikationen, varumärket och kulturen måste upp på agendan i ledningsgrupper samtidigt som man måste möjliggöra digitala motsvarigheter till att prata om helgen vid kaffemaskinen. Best practice och värderingar behöver vara lättillgängliga, lättförståeliga och måste lyftas i alla led genom organisationen.

Den som inte investerar tillräckligt i dessa frågor riskerar att hamna på efterkälken. Precis som butiksdöden riskerar kontorsdöden få dramatiska konsekvenser för den som inte anpassar sig.

De bolag som lyckas upprätthålla varumärket, identiteten, kulturen och den sociala sammanhållningen trots hemma-arbete och social distansering, kommer att vara mer konkurrenskraftiga och kunna ta marknadsandelar när det vänder. För en sak är säker – det kommer att vända, men troligtvis kommer världen se lite annorlunda ut framöver.

Eric Francia, grundare av deBroome

Ämnen i artikeln:

Opinion

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.