Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Henric Smolak: “Vi vill följa varumärken med en identitet inte röda prislappar”

Publicerad: 2 Mars 2021, 12:24

Henrik Smolak, vd Strossle.

Den digitala mätbarheten har gjort att marknadsförare förlorat sin magkänsla och sin kreativa ådra. Numera handlar det mesta om att synas, höras och att nå konverteringsmål säger Henric Smolak som är vd på Strossle.


Ämnen i artikeln:

KreativitetMarknadschef

Vad hände med kampanjerna som fick oss att tänka efter? När blev marknadsföring synonymt med röda prislappar och skrikiga budskap? Det digitala har medfört mycket positivt och det en fördel att vi numera kan mäta den direkta effekten av det vi marknadsför. Men vad hände med den roliga, kreativa och ibland chockerande marknadsföringen vi en gång hade?

Det är naturligt att vi försöker optimera affärsnytta men frågan är var gränsen går. Mina åtta år på Strossle har gett mig insikt i tusentals kampanjbriefer och en tjock röd tråd har varit kortsiktiga direkta konverteringsmål. Byråer och direktkunder förväntar sig att se direkta konverteringar och affärsresultat och bryr sig mindre om varumärket, engagemang och långsiktiga målsättningar.

Jag har intervjuat landets skarpaste marknadsförare och kommunikatörer och gång på gång får jag höra hur de anser att dagens varumärke saknar en identitet och långsiktighet. Marknadsföring idag har blivit direkt synonymt med övertydlighet, produktinformation och röda prislappar. Digital marknadsföring har ersatt andra säljkanaler och blivit just en säljkanal.

Varumärken som Supreme och Tesla skapar hype och säljer slut vid lansering. Bolag som dessa gör just det motsatta och fokuserar på att bygga upp sina egna communities med lojala fans som älskar vad deras varumärke representerar. Vad just dessa bolag har gemensamt är att de inte sänker priser, har långsiktiga strategier och en tydlig identitet.

Har kreativiteten försvunnit från marknadsförare?

Jag tror vi finner svaret i beslutsfattandet. Idag har marknadsföring blivit en central fråga för ledningsgruppen. Marknadschefer rapporterar endast resultat och i sin tur kräver de detsamma av sina team. Eftersom det går att mäta marknadsinvesteringars direkta avkastning i det digitala premieras just det vilket direkt stryper kreativiteten. Detta bidrar till en kortsiktig, ostrategisk och tråkig marknadsföring.

Framtidens kommunikation är långsiktig där varumärken positioneras och identifieras på längre än ett års tid. Där arbetar man både med kortsiktiga säljmål men med en övergripande strategi som ska positionera varumärket och bygga långsiktigt värde. Varumärken som väcker känslor, bygger förtroende och får oss att komma ihåg dem. Lojalitet är något som inte går att köpa med produktorienterade budskap, det kräver kreativa kampanjer och långsiktiga mål.

Min uppmaning till alla marknadsförare är att våga lita på din magkänsla. Våga säga emot din chef och testa din idé. Våga ta tillbaka kreativiteten och långsiktigheten. För det är så man bygger en hållbar marknadsstrategi i framtiden.

Henric Smolak, vd på Strossle Sverige och driver podcasten Under 15

Ämnen i artikeln:

KreativitetMarknadschef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.