Opinion
Hetaste digitala satsningarna i höst: Ica Stammis, Club Clas och Klubbhyllan
Publicerad: 18 augusti 2021, 07:20
Martin Edenström bloggar på resume.se.
Foto: BARABILD
Konsumenterna har fått en kundklubbs-overload samtidigt som riskkapitalet och it-bolagen ökar satsningarna på lojalitetsprogrammen. Om det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.
ME
Martin Edenström
Är ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan bland det hetare digitala denna höst? Kanske, kundklubbarna uppskattas allt mindre och ratas allt oftare enligt senaste rapporten från Nordic Bench. Kassörens ständiga fråga:
”Vill du bli medlem då?”
Ligger främst bakom detta. Tillsammans med att man inte ens får gratis kaffe som medlem. Generellt gillar tjugo procent färre kundklubben, jämfört med för två år sedan.
Riskkapitalet och IT-företagen tror ändå på klubben. Digitala lojalitetsprogram ser ut att bli ”höstens CDP” (egen kunddataplattform) trots att det är ett minst sagt traditionellt produktområde. En mängd kapitalinvesteringar, förvärv samt satsningar av bjässar som Salesforce, Adobe och Oracle talar sitt tydliga språk. Ett mer lättförståeligt upplägg med kundöversikt, frekvens, kontroll, motivationsåtgärder, belöningar och möjlighet till återkommande interaktioner kan vara enklare att ta till sig för investerare. Om man jämför med alla de knepiga dataentiteter och akronymer som förekommer i andra CX-relaterade investeringar.
I skymundan har även lojalitetsprogrammen blivit fler. Samtidigt som dedikerade, digitala lojalitetsprogram som Voyado, Coniq och Dixa de senaste åren jobbat med att addera mer tekniska termer som CDP, DMP, CRM och Marketing Automation till egna erbjudandet har mer akronymflörtande CX-aktörer adderat stöd för just lojalitet.
I år introduceras vi även till ”headless loyalty”. Headless, frikopplad arkitektur är en annan megatrend inom martech. Några aktörer kämpar för att bli förstavalet här. Som uppstickaren Antavo med huvudkontor i London och som redan börjat jobba inom området med PepsiCo, Toys”R”Us, AB InBev och Benetton Group.
Läs fler inlägg från Martin Edenström här.