Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Historiken avslöjar ren tortyr på svenska marknadsavdelningar

Publicerad: 26 januari 2022, 12:22

Fram till 2022 verkar många företag ha arbetat med mördande flerårsprojekt i alltför många led. Men nu ljusnar det, skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Dagligen får jag en hel del pressmeddelanden och positivt laddade e-mail från teknikfokuserade PR-konsulter. Är fint att ta del av beskrivningar och sammanfattningar om framgångsrika CX-, CRM- och digitaliseringsprojekt hos små och stora svenska bolag. Inte sällan sjösatta inom imponerande tidsramar. Fem dagar, en månad eller ett kvartal. Både inom kundvård, webb och e-handel. Inga mördande flerårsprojekt här inte.

Nya teknikstödet aktiveras ”klick-klick-klick” i molnet och idag finns det färdigkonfigurerade acceleratorpaket för t ex bank, försäkring och telebolag. Design, copy/termer, kategorier och mest efterfrågade funktioner per bransch kommer färdigt. Skapar känslan av att kunden kommit igång riktigt snabbt, samtidigt som tidsförödande svensk konsensus med mellanchefer i varje moment effektivt undviks.

Minst lika spännande är det när historiken avslöjas i nästa stycke. De miljöer och lösningar som äntligen övergavs blottas i form av tillkortakommanden och listade nackdelar. Min iakttagelse är främst att bolaget valt jobba på detta sätt fram till 2022. Statistiskt måste samtidigt väldigt många administratörer, CRM- och contentmänniskor fortfarande sitta kvar i motsvarande lösningar. Som dagligen hämmar eller dödar all effektivitet och kreativitet.

Här blottas ren tortyr. Däckföretaget som tydligen tvingades involvera 35 personer när ett tecken på sajten skulle bytas ut. Telebolaget som under 20 års veckovis mailade miljontals kunder utan en enda Marketing Automation-personalisering eller individuell anpassning. Vitvaruföretaget, vars e-handel fungerar 233% bättre efter ett separat tremånadsprojekt, än ett tidigare mångårigt mastodontprojekt. Börsbolaget där varje landsfilial medvetet köper in hela separata lösningar. För att inte bli av med egna jobbet vid samarbetet eller, gud förbjude, en eventuell organisatorisk och teknisk sammanslagning. Redaktörerna som måste klippa och klistra mellan sina mång-mångmiljonsystem, för att deras chef jobbade på ett av dem tidigare. Bilföretaget vars webbplatssystem har över 2000 inkopplade redaktörer och administratörer. Som alla måste ge godkännanden i olika led. Storbanken som inte kunde sätta igång användartester och optimera egna sajterna förens i slutet av förra året. Samtidigt som neobankkonkurrenterna dagligen täljt tusentals datainsikter.

Känns bra att de nya CX-projekten så snabbt fick se dagens ljus, tar nya tag och andas positivism!

Läs mer av Martin Edenström här.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.