Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hitta din historia eller gå till historien

Publicerad: 19 Februari 2020, 10:11

”Det handlar mindre om vad vi gör i dag, och mer om hur vi förhåller oss till att vi måste göra någonting annat i morgon”, det skriver Make Your Marks vd Jonas Terning.


Ämnen i artikeln:

Jonas TerningMake Your Mark

För att vara en manusförfattare som livnär sig på att berätta för andra hur de ska skriva bästsäljande filmmanus – i stället för att faktiskt skriva dem själv – har Robert McKee byggt upp en imponerande skara följare världen över som betalar dyrt för hans intensivkurser i konsten att berätta historier.

Och där satt vi, i London, och lyssnade andäktigt på en grånad man med Jan Björklundsk inställning till skolväsendet (sen ankomst och du släpps inte in, böter vid användning av mobiltelefon, böter vid småprat). Från Sverige var vi en liten skara journalister, författare, manusförfattare och reklamare. Och det främsta jag tar med mig från de där dagarna, utöver posttraumatisk stress efter att ha smygtittat på telefonen, är detta:

”An event – in story terms – equals meaningful change in the value-charged condition of a character’s life, achieved through conflict.”

Och vad är minsta gemensamma nämnaren för alla oss i medie- och kommunikationsbranschen vintern 2020? Titta ut genom fönstret, slå bort tanken på att det är ”barmark” som är det rätta svaret och se sen allt det andra som pågår där ute. Affärsmodellerna, apparna, digitaliseringarna, lanseringarna, varumärkena, viktigpettrarna, de sociala samtalen runt köksbordet, de asociala samtalen i de sociala medierna… vad är i centrum för alla dessa?

Förändring.

Förändring är det som präglar oss, antingen i form av nya kompetenser vi måste ta till oss, gamla uppdrag som ska förnyas i digitaliseringens namn eller nya uppdrag vi vinner just för att någonting nytt måste till. Och denna förändring och den process som förändringen innebär är lika mycket ett företags produkt i dag, som företagets faktiska produkt. För vi är alla vinnare och förlorare när förändringen plöjer fram. Om det kan vi tycka vad vi vill, men till detta måste vi förhålla oss. Det handlar mindre om vad vi gör i dag, och mer om hur vi förhåller oss till att vi måste göra någonting annat i morgon.

Detta gäller oss och detta gäller våra uppdragsgivare. Och detta är – för den som likt Robert McKee är på jakt efter en bra story – en fantastisk möjlighet.

För i denna förändring finns fröet till ett företags, en organisations eller en myndighets mest fantastiska historia. Historien om en resa.

Jag lovade mig själv att skriva denna text utan att nämna Simon Sineks ”Start with why” men det är inte värt omvägen så där, nu var den nämnd. Och anledningen till de där miljontals titten på Youtube är så klart att han sätter ett formulerande finger på något fundamentalt: I tider då allting förändras är det viktigare än någonsin att fundera på vad du faktiskt står för så att du själv, dina kollegor och dina kunder kan förhålla sig till dig.

Så utgå från din historia, se hur de makrotrender som förändrar samhällets grundvalar påverkar er, blicka framåt, och börja sedan berätta er viktigaste historia hittills. Historien om vart ni är på väg.

Lyckas ni inte hitta denna historia nu, i förändringens tidevarv när allting vi står för och allting vi trott på är under lupp, då är det läge att byta bransch. Eller gå en kurs.

Jonas Terning, vd, Make Your Mark.

Ämnen i artikeln:

Jonas TerningMake Your Mark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.