Opinion
Hitta rätt på de vita ytorna – fråga inte konsumenterna vad de saknar
Publicerad: 20 juli 2022, 10:28
Foto: Sören Vilks
Människor vet sällan vad de vill ha – men man vill gärna svara ändå, något som kan skapa problem när företag vill ha insikt i sina kunder. ”I innovationsprocesser är det lätt att falla i fällan att man tror att man kan fråga människor vad de vill ha, eller vad de saknar”, skriver Katarina Graffman, doktor i antropologi.
KG
Katarina Graffman
Det finns en del människor som ryggar tillbaka när jag pratar om insightwashing. I en värld där vi uppfattar och tolkar det mesta utifrån ett tydligt polariserat förståelseperspektiv ”hör” dessa
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.