Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Hjälp! En reklambyrå har tagit vår idé!

Publicerad: 27 mars 2012, 08:50


Fråga:
Nyligen upptäckte jag och en  föredetta klasskompis att ett projekt vi gjorde som studenter helt  plötsligt har förverkligats och nu befinner sig på reklamytor över hela  Sverige.

Projektet gjordes som ett  skolarbete och innefattade både koncept och formgivning av ett antal  enheter som stortavlor, annonser och webbplats. Projektet presenteras  som delar av våra portföljer, på våra respektive  hemsidor.

Nu har vi alltså upptäckt  att en kund inom samma genre som den vi arbetade med har reklam som både  ser ut som vårt projekt och innehåller samma, lite annorlunda,  lösningar som vi arbetade med. Konceptet är helt och  hållet detsamma.

Ingen av personerna som  ingick i vår arbetsgrupp har presenterat sin mapp för byrån som har  tagit fram reklamen som nu är aktuell.

Har vi några rättigheter här? Hur ska vi gå vidare?

Vi vill gärna ha credd för  det vi har gjort, och vi tycker att det är tråkigt att en reklambyrå så  ogenerat har tagit vår idé och tjänar pengar på

Svar:
Det  är mycket svårt att svara på den här frågan utan att ha tillgång till  ert arbete och det som reklambyrån tagit fram. Några riktlinjer finns  dock. Upphovsrätten  skyddar inte idéer utan gestaltning/formgivning av idéer. Under  förutsättning att reklambyrån kopierat bilder, texter, originell  formgivning etc så kan reklambyrån/annonsören alltså vara ansvarigt för  upphovsrättsintrång.

Ett koncept däremot är ofta en idé  som man inte har något skydd för. I och med att ni lagt ut ert arbete  på era hemsidor är det förstås tillgängligt för alla att inspireras av.  Att inspireras av andra och skapa en egen gestaltning utifrån en idé som  annan har tagit fram är tillåtet. Dessutom  ska man i sammanhanget tänka på att det inte är ovanligt att flera  personer får samma idé ungefär samtidigt utan att ha tittat på varandras  prestationer. Om det som byrån tagit fram i princip är kopior av det  som ni tagit fram kan det vara värt för er  att kontakta byrån och till exempel begära skadestånd.

Innan ni gör det kan det vara bra att läsa om det  sk Harry Boy-fallet som finns beskrivet här i en artikel av Mårten  Lindberg (se sid. 445 ff)

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.