Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hög på sig själv

Publicerad: 28 Augusti 2020, 07:54

Foto: Mattias Edwall

Laget före jaget är fortfarande nyckeln till en lyckad reklamkarriär, det skriver Resumés krönikör Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

När mörkret lägrar sig över augustikvällen beger Y och jag oss till soffan och ser ett avsnitt av ”Mindhunter”, Netflixserien om FBI-agenterna som introducerade beteendevetenskapen i sökandet efter seriemördare. Regissören David Fincher har skapat ett übersnyggt 70-talsdrama som ömsint hanterar ett läskigt ämne utan att skrämma skiten ur tittarna. Klippningen i sig (Kirk Baxter som vanligt vid det Fincherska klippbordet), är så läcker att man skulle vilja se om serien utan ljud.

Välskrivna draman innehåller gärna karaktärer som genomgår en metamorfos – ofta från god till ond eller rädd till orädd. I ”Mindhunter” övergår den begåvade, godhjärtade och välvillige FBI-agenten Holden Ford till att bli så imponerad av sina resultat att han blir odräglig. Och detta till den grad att kollegerna ser ut som de nyss svalt en rutten vårtpadda när viktigpettern drar sina förkunnelser. Du som arbetar på byrå har kanske upplevt en sådan person. Eller vadå kanske – det är klart att du gjort det.

De första åren uppträder hen som en ambitiös, intresserad medarbetare och kollega. Ett par guldägg och ett guldlejon senare har nässpetsen fått en annan vinkel mot solen. Varningstecken att tidigt uppmärksamma är om vederbörande övergår från att tala i vi-form till första person när framgångarna ska beskrivas: ”När jag gjorde xyz-kampanjen, när jag vann guldägget.”  

Reklamskapande är grupparbete i sin renaste form. Det är som att spela i ett band. Först när ni blir riktigt samspelta och driver fram varandra, svänger det. Somliga bandmedlemmar hamnar oftare i spotlightens ljuskägla än andra. Och det kan vara förödande för ödmjukheten – kompisen tycks ha glömt det faktum att ni är ett band. Keith Richards har till och med ett uttryck för detta självbedrägeri. I biografin ”Life” kallar han det LVS, vilket står för ”lead vocalist syndrome”.

Sjukdomen LVS brukar komma smygande – ”Wow, it’s me they’re looking at, I’m the fucking star here”, säger de först lite i smyg. Sedan slår det helt slint när medierna lyfter upp dem över de övriga och de går på myten om sig själva. Inte bara Mick Jaggers bandmedlemmar har erfarit det, utan även Queens Freddie Mercury med flera, retade upp sina compadres genom att bli höga på uppmärksamheten. Tids nog kom de krypande tillbaka.

LVS bland kreatörer tycks trots allt avta med åren. För när insikten anländer att man upprepar sig själv likt en rekommendation från Folkhälsomyndigheten, är det dags att mjuklanda. Ställa sig skuggan av Guld­äggsgalans strålkastare, kanske bli en coachande creative director och i stället lyfta fram dem som slitit sena kvällar vid skärmarna medan du själv öppnat en flaska mogen bourgogne framför brasan.

Som kreatör må du stå längst fram på scenen från tid till annan. Det är okej att vilja glänsa emellanåt. Men minns att du aldrig gör jobbet helt på egen hand. Alltid finns det någon i din närhet som utgör en katalysator till idéerna även om det var din käft som råkade formulera dem.

I förtexterna till ”Mindhunter” låter David Fincher klipparens namn stå lika stort som sitt eget. En ovanlig gest till och med i Hollywood, där de som glömt ge sina kolleger cred tvingas smita ut genom Ocarsgalans personalingång.

Att vara frilans innebär en mängd fördelar. Du styr din egen tid och kan hinna ägna dig åt att måla tavlor eller skriva romaner mellan uppdragen. Men det finns en baksida – du har ingen arbetsgrupp där ni bär fram varandra, ingen hamn där du är trygg nog att slänga ur dig till synes omöjliga idéer, ingen att dela skiten och glädjen med. Om det är något jag saknar från tiden på byrå, är det känslan av att vara en i bandet.

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.