Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Höga hästar? Snälla, vi vet vår plats

Publicerad: 28 Februari 2020, 14:56

REPLIK Contentjuryns ordförande David Borg skriver om varför diskussionen om vad content marketing är behövs i sitt svar till Alex Rådberg på Make your Mark.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

En av mina livs stora mardrömmar är att bli en person som svarar på någon annans åsikt i branschpress. Att svara någon som svarat på något som jag själv tyckt blir såklart ännu värre och jag kan knappt komma på något mer själadödande. Well, kom atombomb, nu är jag här. 

Du har rätt Alex Rådberg. Det är så klart tjatigt att vi gnäller om att det skickas in allt möjligt till kategorin content. Och kanske borde den här kategorin plockas ned, vi får se hur året artar sig. Sen att du tycker att få diskussioner känns mer förminskande än diskussionen om vad som är content och inte är antagligen det mest navelskådande som har skrivits på Resumé. Imponerad. 

LÄS MER: Kom igen nu contentbyråer, skärp er!

LÄS MER: ”Få diskussioner känns mer förminskande än den om vad som är content och inte” 

Content är innehåll och det är ganska fritt att tolka vad just innehåll är. Men med samma argumentation skulle man kunna hävda att Albert Bonniers Förlag kan skicka in ett boksläpp som bidrag till den här kategorin. Kanske. Däremot blir det någon slags tankevurpa när man skickar in en second hand-butik i kategorin content. Kanske. Förra året delade två contentbyråer på den totala förstaplatsen, så jag vill hävda att ”riktiga contentbyråer” visst levererar i den här kategorin. Däremot skickar inte alla ”riktiga contentbyråer” in speciellt många bidrag, och det är något som vi i juryn har lovat oss själva att försöka ändra på.

Tro mig detta är faktiskt ingen darling överhuvudtaget. Jag ligger inte sömnlös om nätterna och tror att jag är ute i ett heligt korståg för att lära människor vad content är. Däremot hade jag som ordförande en önskan om att vi under året inte blir den kategorin som det skickas in bidrag till på måfå. Jag brukar säga att en contentbyrå är ungefär som en reklambyrå fast man blir lite mer överkörd när människor utanför branschen frågar vad en contentbyrå är. Jag sitter absolut inte på någon hög häst när det gäller content och vad content egentligen är. Jag vet vår plats. 

Med det sagt: gör er grej och skicka in era bidrag om ni verkligen tycker att det är content. Så länge ni inte svarar på mina krönikor när jag gnäller i fortsättningen. Det är inte mycket begärt. 


DAVID BORG
creative director och grundare Borg & Owilli, ordförande i månadens content 

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.