Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Homogena byråer inte relevanta för samhället”

Publicerad: 3 September 2015, 09:30

Anders Davidsson, CP+B, och Christina Knight, Ingo.

Foto: Press/Hanna Teleman

Debattartikeln om åldersdiskrimineringen har gett upphov till en intressant diskussion. Vi frågade Ingos Christina Knight och CP+B:s Anders Davidsson om deras syn på problemet.


Ämnen i artikeln:

Anders DavidssonCP+BDebattIngoChristina Knight

Erik Haglöfs debattartikel om åldersdiskriminering på arbetsmarknaden har lästs flitigt på Resumé. Debatten är högst aktuell inför höstens rekryteringar. Varför är vi rädda för att anställa folk över 45 år trots att vi vet att 35-åringarna som lever småbarnslivet är de mest stressade? Över 45 år och du kan hälsa hem, skriver Eric Haglöf.

Christina Knight är Creative Director på reklambyrån Ingo. Hon tackar Eric Haglöf för att han äntligen tar upp åldersdebatten.

– När jag pratade på The 3 % Conference i London i juni sa jag att branschens nästa ”puck”, efter gender och mångfald, blir åldersdebatten. Diskussionen är viktig och intressant ur många synvinklar, demografiska och socio-ekonomiska inte minst, säger Christina Knight och fortsätter:

– För mig är både gender och ålder en del av mångfaldsdiskussionen. Byråer som är homogena vad gäller kön, bakgrund och ålder, klarar inte av att vara relevanta för en stor del av samhället.

Ålder ska inte tas upp i en anställningsintervju, menar Christina Knight.

– För mig har ålder alltid varit en attityd och inte en siffra och därför är en persons siffermässiga ålder egentligen irrelevant i en anställningsintervju. Fokus bör ju istället vara på vad personen i fråga kan tillföra ifråga om kompetens och erfarenhet. Självklart har seniora, erfarna reklamare mycket att tillföra både internt på byråerna och externt, inte minst gentemot den köpstarka och i sociala medier aktiva målgruppen 55+.

Hur tänker ni på Ingo?

– Vi tror på en generationsmix av juniort och seniort för att tillföra olika kompetenser, erfarenheter och perspektiv.

Anders Davidsson är vd på CP+B. Byrån har en ung medelålder och Davidsson själv säger att han med sina 53 år är äldst på firman.

– Vi traditionellt är en byrå med ung profil. Men CP+B ställer aldrig krav på att du ska vara si eller så gammal – det har aldrig funnits en tanke på det. Men det kan tyvärr bli en effekt att man ställer krav på vissa kompetenser, framförallt de digitala skråna. Det kanske inte alltid är så att en 40-åring sitter på vissa nyare kompetenser, säger Anders Davidsson.

Han tror att det är gamla fördomar som hägrar vad gäller åldern.

– Våra senaste anställningar har mest fokuserat på just lång erfarenhet i yrket. Då är man naturligt nog lite äldre då man hunnit skaffa sig den erfarenhet vi begär. En kreatör eller projektledare som varit i branschen en längre tid och idag är 40-50 år har säkerligen hängt med väl utvecklingen kring digital kommunikation och skulle mycket väl vara en topprekrytering. Förr kanske skillnaden i kunskap var större, men idag har alla ungefär samma bas att stå på. Det är nog mest gamla fördomar som regerar.

Är reklambranschen värst vad gäller åldersdiskriminering?

Ja, men också i andra som förmodas ligga långt fram i utvecklingen och som också riktar sig mot yngre målgrupper, till exempel spel, musik och mode, säger Anders Davidsson.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.