Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Hösten är här – så förbereder du dig för mediestormar

Publicerad: 17 september 2021, 09:53

Efter solsken kommer regn, och efter sommarsemestern blåser det upp till storm både bildligt och bokstavligt talat. Hampus Knutsson, krisexpert och grundare av Wings PR, skriver om hur du kan skydda dig från blåsvädret.


Ämnen i artikeln:

Hampus Knutsson

Hösten är här. Vi går mot mörkare tider, blåsten tilltar och det blir allt kyligare i Sverige. För mediesverige är sommarsemestern ett minne blott sedan länge och på redaktionerna har höstens grävarbeten inletts med vässade pennor som redskap i myllan av näringsliv, politik och samhälle. Sverige håller samtidigt på att öppnas upp och allt fler människor träffas alltmer – lika trevligt som det faktum att när människor ses så uppstår det inte sällan problematiska situationer.

Även om mediestormarna kanske inte har nått orkanstyrka än, så har ännu en prominent tv-profil fått lämna en ännu mer prominent tv-kanal, en riksdagsledamot är i blåsväder, det råder politisk strid kring både cement, skog och kärnkraft. Flera flagranta avslöjanden väntar säkert både nationellt, regionalt och lokalt den närmsta tiden.

Vid den här tiden på året så förutspår mediala meteorologer ofta allt tilltagande mediestormar. Så även jag. Min branschkollega och vän Paul Ronge sa en gång fyndigt att; ”Medierapportering är som väder. Det finns bra väder och dåligt väder – och man måste ha kläder efter väder.

Jag har varit med om en del mediestormar och skriver under på att man inte kan gå in i den turbulensen utan ordentliga kläder. Så hur ska organisationer och personer skydda sig mot de mediestormar som nu förutspås i prognosen? Här kommer fem konkreta råd:

Den bästa krishanteringen är att göra rätt från början

Då blir det nämligen inte ofta så fel. Organisationer är som personer, om du sköter dig och undviker onödiga risker så kommer du att undvika kriser både som organisation och person. Du som gör ditt jobb, är trevlig mot vänner och kollegor, betalar skatt och tittar dig över gatan innan du går över vägen kommer att ha goda förutsättningar att klara dig bra. Men om du inte är trevlig, inte betalar skatt eller tittar dig över gatan innan du korsar vägen? Då kommer det en dag att smälla. De organisationer som har bäst krishantering har sundast rutiner.

Vaccinera organisation mot kriser

Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda för ett misslyckande. Kartlägg brister, risker och hur krisorganisationen fungerar på riktigt, inte bara i teorin. En krispärm med briljant taktik är inte mycket värd när blixten slår ner om man inte har ett lag på banan som fattar strategin och kan spela tillsammans.

Agera snabbt

En gnista kan släckas snabbt om den hanteras i tid. Men om gnistan inte hanteras så kan det bli en vådlig brand. Vill du undvika stora kriser så måste du också ta till synes små problem på allvar. Och dagens medievågor drar förbi allt snabbare. Men det mediala minnet är för evigt via sökmotorer. Gårdagens nyheter hamnade tidigare i pappersinsamlingen medan dagens avslöjanden lever för evigt genom Google. Därför är det viktigare än någonsin att agera – och att göra det fort.

Fundera på vad du ska göra och gör som du säger

Om du hamnar i kris, fundera inte först på vad du ska säga - fundera på vad du ska göra och säg sen vad du gör. Men säg aldrig en sak och sen gör en annan.

Gilla läget, hata slumpen och krångla inte till det i onödan

Häromdagen åt jag lunch med den kloke Björn Rosengren, som ägnat hela sin karriär åt att ta sig ur knepiga situationer (många, men inte alla självförvållade). Han lever fortfarande efter devisen som han fick av sin vän och kollega Jan Stenbeck; ingenting är omöjligt och det är aldrig försent. Det är också kloka ord att anamma, oavsett vad som upptäcks eller inträffar.

Med det sagt, den kyla som nu kommer är lika definitiv som oåterkallelig. Det gäller att ha kläder efter väder. Är din organisation vattentät?

 

Hampus Knutsson, Krisexpert och grundare Wings PR

Tidigare krischef på Prime, presschef på McDonald´s, kommunikationschef på Stampen under deras kris och som jobbade för Moderaterna i skiftet mellan Anna Kinberg Batra och Ulf Kristersson i valet 2018.

LÄS OCKSÅ: Här är Hampus Knutssons nya byrå: ”Marknaden för kriskonsulter är väldigt bra” 

Ämnen i artikeln:

Hampus Knutsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.