Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hur en Tiktok-trend sålde slut på alla rullskridskor i USA

Publicerad: 21 September 2020, 06:56

Under våren rådde det helt plötsligt brist på rullskridskor i USA. Allt började med ett Tiktok-klipp från Ana Coto och J-Los ”Jenny from the block”.


När jag föreläser om hur man kommunicerar med unga målgrupper får jag ofta frågan ”Vad är grejen med TikTok?”. Så för att illustrera det tänkte jag ge exempel på den typ av innehåll som kan explodera där och bli en stor trend – och vilken enorm påverkan det kan ha på ungas konsumtion (och i vissa fall en hel industri) – vill jag lyfta en av årets största trender på plattformen: rullskridskoåkning!

Den profil vars videor har kommit att manifestera den här trenden är 29-åriga amerikanska skådespelaren och dansaren Ana Coto, vars klipp där hon åker rullskridskor baklänges längst soldränkta gator blivit virala. I hennes mest sedda klipp, med över 16 miljoner visningar, glider hon glatt fram på en asfalterad gata i soldis till Jennifer Lopez ”Jenny from the block”.

(Eftersom jag inte kan länka till TikTok-konton här i bloggen så blir det Insta-länkar istället.)

I våras noterade Google en explosion i mängden sökningar på ordet ”roller skates” och i somras konstaterade grundaren av tongivande amerikanska rullskridskomärket ”Moxi Skates” att deras rullskridskor nu var helt slutsålda – och att det rentav rådde en global brist på rullskridskor. Samma företag berättar för Vogue hur de sjudubblat sin personalstyrka – och nu säljer lika många par rullskridskor på en och samma månad som de sålde under ett helt år.

Så varför blev rullskridskoåkning en så stor trend på TikTok? För en inbiten användare av appen är det inte förvånande, dels eftersom musik är en så central del av innehållet – men också för att rullskridskor känns som ett logiskt nästa steg efter dans som kreativt och visuellt uttryck. Det är positivt, inspirerande, härligt att kolla på och roligt att göra. Särskilt under Corona-pandemin. För unga uppväxta i en tid präglad av ekonomisk, klimatmässigt och politisk turbulens (och numer även en global pandemi) är positiva budskap om hur man kan bidra till förändring viktiga på sociala plattformar. Under Corona-pandemin har begreppet ”Pandemic blues” fått fäste, som speglar hur psykisk ohälsa skjutit i höjden under pandemin, särskilt i samhällen som levt med långvariga nedstängningar. I den kontexten blir rullskridskoåkning en frihetstörstande motreaktion, något som får en att känna sig levande och uppskatta sådant man tagit för givet. 

Det är inte heller särskilt förvånande att rullskridskoåkning parallellt växt i popularitet på Instagram, en plattform som i och med nya formatet ”Reels” blir alltmer musikorienterad. Precis som när Instagram snodde Snapchats funktion ”Stories”, är nya ”Reels” en kopia av TikToks korta, musiklagda klipp med bättre redigeringsverktyg. Det här sättet att försöka ta marknadsandelar sker påpassligt nog samtidigt som ett förbud inträder i USA mot att ladda ner eller uppdatera TikTok-appen.

Slutligen: ofta när en stor trend plötsligt exploderar, kan det verka som om det kom från ingenstans, samtidigt som det länge varit en passion på många andra platser, för många andra människor. I sevärda HBO-dokumentären ”United Skates” lyfts det fram hur rullskridskoåkning länge varit en viktig undergroundkultur i många svarta communitys i USA.

Därför har det också nu uppstått en identitetspolitisk debatt i landet, där vissa menar att den här Tiktok-trenden blir ytterligare ett exempel på hur vita människor approprierar svart kultur.  Läs mer om det här. 

Om du efter det här blogginlägget känner dig sugen på att testa kommer här några visdomsord från Ana Coto: ”Know that skates are just shoes with a whole bunch of fuckery on the bottom. It’s not natural, but you’ll get there”.

Läs fler blogginlägg från Karin Winther här!

Karin Winther

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.