Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Cecilia Victoria Kärrberg: Hur hanterar vi krig i sociala medier?

Både Applebees och Ica har fått kritik för vad många upplever som okänsliga budskap. Med anledning av Rysslands invasion av Ukraina är det hög tid för annonsörer att se över sina planerade kampanjer. Det skriver Digitalsnacks vd Cecilia Victoria Källberg.

Publicerad: 1 mars 2022, 12:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Opinion

Morgonen den 24 februari vaknade vi av ett väntat men ändå oväntat besked utifrån nyhetsflödet senaste veckorna. Ryssland har invaderat Ukraina. Även om det för väldigt många är en helt vanlig dag i övrigt så kommer vi påverkas på flera sätt.

Falska påståenden och nyhetsbilder som inte överensstämmer med verkligheten kan få snabb spridning i det sociala flödet. Det gäller att läsa och hålla koll på vilka källor man tar sin information från kommande tid. Men också fundera kring; när kriget nu kommit till Europa. Hur behöver vi krishantera i de kanaler vi själva hanterar?

”Ha fantasin att planera för det allra värsta”

Det sa kommunikationsstrategen Maria Niemi i början av coronakrisen mars 2020 i ett poddavstnitt där vi pratade om hur man skulle krishantera sina sociala kanaler. För att göra en bra kriskommunikation behöver vi innan tänka på det helt otänkbara, och hur vi ska hantera detta. Det är väldigt få som en dag som denna tänker på vad som är schemalagt för inlägg som ska gå ut. En väldigt liten sak i det stora hela. Men så kan även små saker få stora konsekvenser.

Emanuel Karlsten skrev på Twitter:

Tweeten är nu raderad. Men flera hann såklart ta en printscreen.

Även om vi förstår att den som skrev den eller schemalade den menade väl. Så landar den inte helt smärtfritt en dag som denna. Den hinner få massiv kritik, hinner delas över landsgränser och pressen hinner plocka upp den.

Vissa tillfällen måste vi lyfta blicken och pausa business as usual. När nyhetsflödet fylls av uppdateringar av det aktuella läget i Ukraina kan kommunikation om en fantastisk torsdag inte bara kännas ignoranta utan till och med korkade.

Mitt tips är att se över planerat innehåll och annonsering kommande dagar och vecka kanske till och med veckor. Vad kan vi fortfarande stå för i en tid som denna? Kan vi kommunicera något annat? Visa stöd eller hjälpa till på något sätt?

När världen drabbades av covid ställde många företag om och kommunicerade i stället vad de bidrog med. Louis Vuitton ställde om sin parfymtillverkning för att producera handsprit. Fler företag skänkte mat till hårt arbetande vårdpersonal och skyddsutrustning till sjukhusen. Vi måste förstå vad som är mest relevant för vår målgrupp i detta nu. Kampanjer om 20 procents rabatt kan vänta. Nu behöver våra flöden fyllas med medmänsklighet och kärlek och tillförlitliga källor.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Cecilia Victoria Kärrberg

Vd, Digitalsnack

Ämnen i artikeln:

Opinion

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.