Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hur kan en femtonåring med en smartphone lyckas få mer effekt än dagens marknadsförare?

Publicerad: 9 Oktober 2020, 07:48

Henric Smolak

Foto: Sean Eriksson

Strossles vd Henric Smolak anser att den kvalitet som leder till förtjänad uppmärksamhet inte ryms i kortsiktiga målsättningar. ”Är vi så blinda att vi tror att en påträngande säljkampanj som blivit sedd av miljontals individer och ”konverterat bra” är en lyckad kampanj som inte kan påverka varumärket och affären negativt?”, skriver han.


Ämnen i artikeln:

StrossleKreativitet

Har du funderat över hur en femtonåring med en smartphone kan förtjäna mer uppmärksamhet än ett varumärke med ett helt marknadsteam? En skillnad är att en femtonåring inte strävar efter konverteringar, budget eller säljmål utan skapar innehåll som de tror deras målgrupp vill ta del av. Kommunikation och marknadsföring idag har helt och hållet blivit associerat med direkta konverteringsmål. Kreativiteten stryps av marknadsförare som inte får möjlighet att testa nya saker eftersom det direkt saknar målsättningar som deras chefer menar är godtagbara. Det är helt enkelt baksidan av den digitala mätbara verklighet vi lever i idag.

Hur uppfattar du din egna marknadsföring? Hur hade du som konsument uppfattat ditt varumärke om du fick den riktade aggressiva och konverteringsorienterade kommunikationen riktad mot dig? Det är otroligt relevant att fråga sig själv och något som nog hade gett mer insikt om den påträngande verklighet vi alla lever i.

Digital empati handlar om att tänka utsida-in istället för insida-ut. Att tänka på hur du vill uppfattas av dina värdefulla kundkontakter i din kommunikation och inte bara vad som är viktigt för dig som bolag att kommunicera. Är vi så blinda att vi tror att en påträngande säljkampanj som blivit sedd av miljontals individer och ”konverterat bra” är en lyckad kampanj som inte kan påverka varumärket och affären negativt?

Så vad kan vi göra för att bli mer empatiska?


Kommunicera först och konvertera därefter. Den digitala mätbarheten är otrolig men som vi alla vet går det inte att mäta allt. I min intervju med Klarnas CMO David Sandström förklarade han tydligt vikten av att våga vara kreativ och skapa marknadsföring som engagerar. Deras samarbete med Snoop Dogg vid lansering i USA var ett strategiskt val för att förtjäna uppmärksamhet som alltefter möjliggjorde för Klarna att kommunicera sitt varumärke och produkterbjudande. En influencer måste först skapa ett community genom att engagera en målgrupp med attraktivt innehåll. En lyckad podcast måste skapa kvalitativt innehåll under lång tid för att få många lyssnare. Det är först när man vågat kommunicera utan målsättning som man kan influera och konvertera därefter.

Få dina målgrupp att inte vilja blockera din annonsering. Enligt GlobalWebindex senaste rapport har fyrtio procent av världens befolkning en adblocker installerad. Femtiotvå procent av dessa är under 34 år gamla. Nästan femtio procent av dessa installerar en adblocker eftersom de anser att annonseringen är för störande eller påträngande. Digital empati handlar om att börja tänka på hur din målgrupp faktiskt uppfattar dig. Så börja med att tänka på hur din värdefulla målgrupp uppfattar din annonsering. Det räcker längre än vad man tror.

Våga lita på din magkänsla. I ett digitalt landskap där konkurrensen är högre än någonsin förut måste marknadsförare våga skapa innehåll som faktiskt förtjänar uppmärksamhet. Inte endast take-over format som man anser vara engagerande och ge hög impact för att de flesta läsarna råkat klicka fel. Vi måste förstå att vi inte längre kan vara den skrikiga digitala torghandlaren som ständigt ber oss köpa saker för långsiktigt hållbara relationer med våra
kunder. Vi behöver kreativa och våghalsiga marknadsförare mer än någonsin förut.

Henric Smolak, vd Strossle Sverige och driver podcasten Under 15

Ämnen i artikeln:

StrossleKreativitet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.