Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Opinion
Publicerad: 27 februari 2020, 12:56
Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer? Natalie Eriksson reder ut i ett blogginlägg.
Det enkla svaret är att ingen egentligen vet hur 5G kommer att förändra kommunikationsbranschen, eller samhället i stort för den delen. Forbes har kallat tekniken för ”the biggest shift in telecommunications since the invention of the cellphone”. Och precis som inför alla typer av skiften går det alltid att estimera, kalkylera och sia in i framtiden. En del antaganden kommer att vara korrekta, andra inte.
5G är alltså den nya generationens teknik för mobilnät. Den senaste och mest moderna versionen av uppkoppling som slår både 4G och 3G på fingrarna.
5G har redan rullats ut på sina håll (exempelvis i Sydkorea) och beräknas, enligt Telenor, att nå svensk massmarknad år 2023.
Vad kommer då en bättre och snabbare mobilkommunikation ta med sig till bordet? Jo, exempelvis:
Och vad innebär självkörande fordon, uppkopplade enheter och snabb kommunikation för kommunikationsbranschen?
Allting är dock inte guld och gröna skogar.
Ett av problemen med all rekordsnabb dataöverföring stavas integritet.
Med allt fler uppkopplade enheter kommer mängden av data vi lämnar ifrån oss att nå helt nya nivåer, vilket ställer krav på branschen när det gäller juridik men också lyhördhet.
Det finns dessutom en politisk aspekt som spelar in. Svenska Ericsson är ett företag som ligger i framkant gällande arbetet med 5G. En annan, lite mer kontroversiell aktör, är kinesiska Huawei. Det asiatiska företaget misstänks för att spionera åt den kinesiska regeringen och är därför bannlysta eller begränsade från att användas av olika företag i länder så som Australien, Japan och USA.
Vem kommer att kunna ta vara på möjligheterna?
Utöver möjligheter, säkerhetsfrågor och politiska diskussioner för 5G med sig krav på ökad digital kunskap. Människor som redan ligger efter i digital förståelse riskerar att halka efter ännu mer när 5G accelererar utvecklingen och möjligheterna med internetanvändning. För oss kommunikatörer? Kraven på att förstå, analysera, planera och anpassa kommunikation för olika målgrupper, kanaler och tidpunkter kommer inte direkt att minska.