Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hur kommer 5G förändra kommunikationsbranschen?

Publicerad: 27 Februari 2020, 12:56

Det har pratats om 5G ett bra tag nu men vad är det egentligen, när lanseras det och hur kommer det att påverka oss kommunikatörer? Natalie Eriksson reder ut i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

EricssonTelenorHuawei

Det enkla svaret är att ingen egentligen vet hur 5G kommer att förändra kommunikationsbranschen, eller samhället i stort för den delen. Forbes har kallat tekniken för ”the biggest shift in telecommunications since the invention of the cellphone”. Och precis som inför alla typer av skiften går det alltid att estimera, kalkylera och sia in i framtiden. En del antaganden kommer att vara korrekta, andra inte.

5G är alltså den nya generationens teknik för mobilnät. Den senaste och mest moderna versionen av uppkoppling som slår både 4G och 3G på fingrarna.

5G har redan rullats ut på sina håll (exempelvis i Sydkorea) och beräknas, enligt Telenor, att nå svensk massmarknad år 2023.

Vad kommer då en bättre och snabbare mobilkommunikation ta med sig till bordet? Jo, exempelvis:

Möjliggörande av massiva mängder uppkopplade enheter (det vi ofta benämner internet of things).

Vattentät kommunikation mellan olika enheter vilket exempelvis banar väg för produkter/tjänster byggd på AI-teknik, så som självkörande bilar och smarta hem.

Möjlighet att ladda ned tunga filer (så som videos) i rekordsnabb hastighet.

Och vad innebär självkörande fordon, uppkopplade enheter och snabb kommunikation för kommunikationsbranschen?

Mer data och bättre segmentering vilket i sin tur ger fler möjligheter till användarvänliga produkter och lösningar. Något som skulle kunna innebära att gränserna mellan kommunikation och produktutveckling suddas ut ytterligare. En förändring som i sin tur skulle kunna rita om branschkartan gällande vilka roller som behövs på en byrå eller marknadsavdelning.

Mer data ställer också högre krav på analys.

Nya kommunikationskanaler där vi behöver förstå hur och när vi ska kommunicera med vilken typ av innehåll för att nå ut och engagera.

Nya kontaktytor skapar också möjlighet för att eventuellt nå ”svåra” målgrupper eller personer som hittills inte varit de mest engagerade i befintliga kommunikationskanaler.

Allting är dock inte guld och gröna skogar.

Ett av problemen med all rekordsnabb dataöverföring stavas integritet.

Med allt fler uppkopplade enheter kommer mängden av data vi lämnar ifrån oss att nå helt nya nivåer, vilket ställer krav på branschen när det gäller juridik men också lyhördhet. 

Det finns dessutom en politisk aspekt som spelar in. Svenska Ericsson är ett företag som ligger i framkant gällande arbetet med 5G. En annan, lite mer kontroversiell aktör, är kinesiska Huawei. Det asiatiska företaget misstänks för att spionera åt den kinesiska regeringen och är därför bannlysta eller begränsade från att användas av olika företag i länder så som Australien, Japan och USA.

Vem kommer att kunna ta vara på möjligheterna? 

Utöver möjligheter, säkerhetsfrågor och politiska diskussioner för 5G med sig krav på ökad digital kunskap. Människor som redan ligger efter i digital förståelse riskerar att halka efter ännu mer när 5G accelererar utvecklingen och möjligheterna med internetanvändning. För oss kommunikatörer? Kraven på att förstå, analysera, planera och anpassa kommunikation för olika målgrupper, kanaler och tidpunkter kommer inte direkt att minska.

Läs fler blogginlägg av Natalie Eriksson i Sociala bloggen. 

Ämnen i artikeln:

EricssonTelenorHuawei

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.