Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hur man sänker världens starkaste varumärke på mindre än fyra år

Publicerad: 23 Oktober 2020, 12:56

Bjärn Rietz

Foto: Mattias Edwall

Det tog en världskrigsseger och sjuttiofem år att bygga upp världens starkaste varumärke. Det tog mindre än fyra år för en kalleankapresident att rasera det, skriver Björn Rietz i sin krönika.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzDonald Trump

Tänk om han vunnit. Tänk om Hitler fått fortsätta. Hur skulle det ha varit för oss då?” Den där svinkalla aprilmorgonen var vi ensamma på Omaha Beach i Normandie. Vi hade rest dit tillsammans med våra två söner, då 19 och 22. Resan hade börjat med besök i Auschwitz, sedan vidare till den vackra långa sandstranden där tiotusentals unga amerikaner miste livet för ett Europa fritt från det nazistiska oket.

I ruinerna efter det krig som avslutades med det mest fruktansvärda vapen mänskligheten sett uppstod Pax Americana. En sorts världsordning likt Pax Romana, den romerska freden från år 27 f Kr till år 200 e Kr. I sin nya bok ”Ödesvalet” beskriver Fredrik Reinfeldt just hur ”en världsordning skapar fred och bygger på att någon eller några krafter säkrar fredens varaktighet”.

Medan Europa och Asien låg i aska efter krigsåren var USA:s industri inte bara intakt och välsmord – den hade också tillgång till kapital och arbetskraft. När européerna ägnade sig åt att röja upp bland spillrorna hade Amerika redan lämnat startblocken. Vägen mot lyckan var lika rak och jämn som gräsmattorna var kortklippta. Och here we go! Vräkiga bilar, kylskåp, idylliska villastäder, rock’n’roll och ”hey, c’mon over for a BBQ”… The American lifestyle smittade ända hit till oss, förmedlade av Holly­wood, Elvis och The Beach Boys.

Den höjda levnadsstandarden gav upphov till en enorm medelklass, inte bara over there, utan även hos oss. Och det är en stor medelklass som skapar välstånd, färre aggressioner samt bygger våra välfärdssystem. Möjligheten av att skapa sig ett drägligt liv för sig själv och ett ännu bättre för sina barn, ingöt optimism och framtidstro – två avgörande parametrar för tillväxt. Inte undra på att vi förfördes av Amerika.

Made in USA blev ett begrepp. Själv drömde jag om en äkta Gibson­gitarr. Hade råd till en japansk kopia som var helt jävla omöjlig att stämma och i princip krävde en tving för att fingrarna skulle orka trycka ner strängarna.

Beundran över Made in USA höll i sig, trots Vietnamkrig, Watergate och konkurrens från pånyttfödd europeisk och asiatisk industri. För bara fem år sedan skrev jag en krönika här i Resumé om länders varumärken. Hur New Balance-­skor gjorda i USA kunde säljas för dubbelt så mycket som i princip lika­dana New Balance-skor sydda i Kina. Bara det stod Made in USA på plösen hostade vi upp dubbelt så mycket för dojorna.

Och för bara några år sedan var USA fortfarande drömlandet för våra söner och deras kompisar

– antingen för att plugga eller för att arbeta där. Det var då.

Varumärket USA är nedsolkat som aldrig tidigare. Vad som under Trumps första år endast sågs som en obehaglig övergång, like a pothole in the freeway, upplevs nu som en kontinent i förfall.

Vi ser USA som primitivt, där man inte unnar sina svagaste sjukvård eller utbildning. Som ociviliserat därför att presidenten ljuger värre än jag gjorde som tioårig höghusbuse. Som orättvist när de horribla subprimelånen helt lagligt ruinerar dem som sliter för tillvaron, medan svarta låses in i fängelse på livstid om de snattat tre gånger (”three strikes and you’re out”-principen).

Det tog en världskrigsseger och sjuttio­fem år att bygga upp världens starkaste varumärke. Det tog mindre än fyra år för en kalleankapresident att rasera det. Hoppet står till att USA har rest sig, skakat av sig dammet många gånger tidigare, inte minst när Barack Obama valdes till president – något som stärkte landets varumärke väsentligt 2008–2016.

Frågan är om det går att ”make America great again” – på riktigt, alltså.

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn RietzDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.