Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Hur påverkas ditt beteende av skönhetsfilter?

Publicerad: 5 augusti 2021, 10:05

Vi kan förändra våra utseenden överallt i den virtuella och digitala världen.

Foto: quotecatalog.com via flickr

Sedan möten inte längre sker fysiskt har skönhetsfilter blivit en del av vardagen. Beate Undén, beteendevetare på Rodolfo, skriver den här veckan om hur våra virtuella alteregons utseende påverkar våra interaktioner och beteenden med andra.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Det senaste året har vi alla behövt vänja oss vid att under möten konstant se våra egna ansikten. Den här ökade medvetenheten om varje vinkel och vrå snabbar upp efterfrågan på att kunna förbättra våra virtuella utseenden. Till och med Zoom ger i dag möjligheten att få en jämnare hudton under videosamtal, men världen av filter, avatarer och arrangerade selfies sträcker sig så klart betydligt längre än så. När AR-filter först dök upp på sociala medier var de en gimmick och något att leka med. Men i dag är de en integrerad del av hur framför allt generation Z umgås. 

Att utseende påverkar våra personligheter i verkliga livet är en självklarhet. Men vad händer i den virtuella världen, där vi på ett så radikalt sätt kan förbättra eller helt byta ut hur vi ser ut? I två studier undersöktes hur olika former av avatarer påverkade människors onlinebeteende. När vi förändrar representationen av oss själva, förändrar dessa representationer i sin tur vårt beteende och hur vi interagerar med andra? 

Vad säger forskningen?

Alla deltagare fick en avatar tilldelad sig. I den första studien hade varje avatar medvetet skapats för att vara mer eller mindre attraktiv, objektivt sett. Vackra människor antas nämligen vara mer vänliga, vilket borde ha effekt på beteendet. I ett virtuellt rum fick deltagarna se sig själva i en spegel och introducerades sedan för en annan avatar (testledaren), som bad dem komma lite närmre. Den virtuella testledaren bad dem att presentera sig genom att berätta något om sig själva. Avståndet deltagaren höll till testledaren samt hur mycket de berättade om sig själva användes för att mäta hur intima och öppna de var. Resultatet visade att deltagarna med mer attraktiva avatars var mer intima med testledarna – de kom närmre inpå och var mer villiga att prata om sig själva. Effekten märktes alltså efter att bara en kort stund ha sett sig själv i den virtuella spegeln. 

I nästa del av studien undersöktes hur längd snarare än skönhet påverkade beteende. Att vara lång förknippas generellt med självförtroende och kompetens. Deltagarna fick lösa en uppgift som gick ut på att dela upp en summa pengar mellan två personer. De som slumpmässigt tilldelats längre avatars var mer självsäkra och kaxiga och delade upp pengarna på ett för dem mer fördelaktigt sätt, än de med kortare virtuella alter egon. Kortare avatarer, å andra sidan, accepterade i högre grad en uppdelning av pengarna som var orättvis för dem. 

Och vad betyder det?

Digitala representationer av oss – avatarer, filter och arrangerade selfies – påverkar vad vi tror andra förväntar sig av oss, och därigenom vårt beteende. Inte minst unga tjejer använder varje dag digitala representationer i olika grader för att experimentera med sin identitet och hur andra uppfattar dem på ett sätt som de inte kunnat göra i den fysiska världen. Att till exempel göra sig vackrare eller längre än man egentligen är påverkar hur man interagerar med andra, och även om det sker i den virtuella världen är det verkliga erfarenheter som påverkar oss på riktigt. I dag jobbar en femtedel av Facebooks anställda med att utveckla AR- och VR-produkter. Så passa på att vara analog på semestern – fenomenet kommer troligtvis fortsätta vinna nya, fler och äldre målgrupper. 

 

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

Källor
Yee, N., & Bailenson, J. (2007). The Proteus effect: The effect of transformed self-representation on behavior. Human communication research, 33(3), 271-290.

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News