Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hur ska man tänka när man väljer varumärke?

Publicerad: 10 Januari 2020, 08:32

Yaroslava Kudrina

Undvik beskrivande varumärken. Det skriver juristen Yaroslava Kudrina på Potter Clarkson, internationell konsultbyrå inom immaterialrätt med anledning av att Folkets Park och Folket Hus fick kalla handen som varumärken.


Ämnen i artikeln:

Varumärke

Folkets Hus och Folkets Park är traditionstunga namn, inpräglade i svenskars medvetande. Trots det blev det nyligen avslag på deras ansökan om varumärkesregistrering. Begreppen ansågs vara ”beskrivande till sin natur och inte som en uppgift om det kommersiella ursprunget”.

För den som startar en verksamhet, eller ska sälja en produkt eller tjänst, är det naturligt att välja ett varumärke som beskriver det företaget eller produkten gör. Varje år får den svenska registreringsmyndigheten, Patent- och registreringsverket (PRV) och EU registreringsmyndigheten, European Intellectual Property Office (EUIPO) in ett stort antal ansökningar om registreringar av varumärken, men många avslås eftersom varumärket anses vara för beskrivande för produkten eller inte tillräckligt unikt. Företag som redan dragit igång, lagt massor av tid på marknadsföring och producerat produkten kan bli tvingade att byta namn. Det tar tid, energi och är dyrt men framförallt onödigt.

Om varumärket är för beskrivande, utesluts andra i samma bransch från att använda det ordet för att beskriva sin vara eller tjänst. Däremot kan ett generellt och beskrivande ord inom en bransch användas som varumärke i en annan. Ett exempel är varumärket Apple, äpple, som beskriver en frukt, men är unikt och särskiljande inom IT-branschen.

Anledningen till de strikta reglerna är att ett varumärkesskydd gäller i tio år och kan sedan förnyas i princip i all evighet. Regeln mot beskrivande varumärken hindrar att företag får en evig marknadsdominans för ett visst ord eller uttryck som beskriver produkten t.ex. skydd för ordet ”Mörkrost” för kaffe och på så sätt begränsar språket, till nackdel för konsumenter eller andra intressenter.

Tilläggningsvis kan man också nämna att för att registrera ett varumärke krävs det att märket har en särskiljningsförmåga - något som kan särskilja en vara och göra den unik i relation till andra varor av samma slag, likt det ovannämnda exemplet, ett äpple för IT produkter. Särskiljningsförmågan ska vara inneboende eller förvärvad genom inarbetning. Det är dock inte alltid varumärket är helt skilt från produkten och inte beskriver produkten på något sätt. Rent generellt kan man säga att desto mer beskrivande ett varumärke är för produkten, desto mer använt och känt måste varumärket vara för att uppnå inarbetad särskiljningsförmåga.

Hur ska man tänka när man väljer varumärke?

1) ”Think outside the box”. Anknyt gärna till produkten men utan att direkt beskriva den. 

2) För ordmärken: Välj ett unikt ord eller ordkombination för dina produkter eller tjänster.

3) Undersök om det potentiella varumärket är fritt att använda eller om det redan är registrerat. Publika databaser kan vara en bra start, men för komplett resultat och analys är det lämpligt att ta hjälp av en specialist inom varumärken/immaterialrätt.

4) Tänk på att ett varumärke kan vara beskrivande, även om du beskriver produkten på ett annat språk.

5) Logotyper bör skyddas som figurvarumärke. Tänk på att ett ord skrivet i ett visst typsnitt utgör ett figurvarumärke. Rådgör med en expert om figurvarumärket ska skyddas i svartvitt, i färg eller i båda varianterna.

6) Personnamn eller smeknamn kan vara besvärliga att skydda, men unika och kända namn kan godkännas. Till exempel har Zlatan Ibrahimovic, Ivanka Trump och Carolina Klüft fått sina namn varumärkesskyddade.

7) Ett varumärke är inte bara text eller logotyp. Tänk även färg, ljud, position, touch, doft etc. Två klassiska svenska exempel är färgen lila för Löfbergs Lila och ljudslingan för Hemglassbilen.

8) Sedan 2017 är det möjligt att registrera multimediavarumärken som innehåller ljud, bild och rörelse i kombination.

9) Rådgör med kvalificerade IP-konsulter för att undvika komplikationer. Konflikter som inte identifieras tidigt kan i värsta fall leda till att varumärken måste bytas ut, vilket kan bli kostsamt och förvirrande för kunder och partners.

Avslutningsvis, Folkets Hus och Folkets Parker logotypen blev till sist registrerad, men då som ett figurvarumärke:

Yaroslava Kudrina

Ämnen i artikeln:

Varumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.