Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Hurra för den kreativa dubbelnaturen

Publicerad: 25 September 2020, 11:25

Björn Rietz

Foto: Mathias Edwall

Björn Rietz ser hur talanger rör sig mellan olika discpliner i en tid där termen kreatör alltmer ersätter renodlade copywriters och art directors i spåren av digitaliseringen.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

En gång i tiden ville jag bli fotograf. Ljög mig till jobb på fotolabb och blev även kortvarig fotoassistent till stjärnfotograf. Lyckades till och med övertyga en och annan kund att betala mig pengar för fotouppdrag. Kan dock inte minnas att någon av dem återkom. 

Inte långt därefter förde en mycket god vän ett allvarligt samtal med mig. Hon kände mig sedan skolåren och var nu copywriter. Hon sa: ”Du har liksom gått med tröjan ut-och-in, Björn. Du ska inte fotografera, du ska skriva.”

Häromdagen var det release för min första roman. Nervöst förstås. Men det kanske inte är särskilt sensationellt om en skribent som manglat reklamtexter i hela sitt yrkesliv, får ihop en bok. Arbetet är nära besläktat, även om någon sagt att skillnaden liknar den mellan att fotografera och att måla en tavla. Som copywriter, eller journalist för den delen, använder du ju samma verktyg som författaren. Tjugoåtta stycken, närmare bestämt. Men naturligtvis – som copywriter drillas du att berätta en historia på trettio sekunder, helst tio. Som romanförfattare kan du vräka ut dig över femhundra sidor. All form av skrivande involverar dock samma processer i hjärnan. Och de skiljer sig ganska markant från det rent visuella berättandet. Det är nog därför jag fascineras och imponeras av dem som, till skillnad från mig själv, i stället behärskar båda uttrycksformerna. 

Som min forne art director Petrus Dahlin. Han skriver barn- och ungdomsböcker som får barnen att somna nyfikna på fortsättningen och förlagsfolket att förtjust fnittra när de läser konto­utdragen. Ändå gör han emellanåt uppdrag som ad. Eller copywritern och cd:n Håkan Nyberg som numera inte bara skriver utan fotograferar natur, surfning och base jumping världen över. Snart får vi säkert se en coffeetablebok med Håkans magnifika bilder. 

Mer av samma: Art directorn Bettina Bieberstein Lee har gett ut två romaner och har fler på gång. Varumärkesexperten Per Robert Öhlin skriver böcker och till och med undervisar i copywriting, samtidigt som han själv formger allt – elegant och flyhänt. Min gamle kollega från DDB i Australien, art directorn Michael Faudet, skriver numera på heltid – små betraktelser kring kärlek som han själv formger effektfullt. Michaels böcker hamnar sedan ett par år i topp på amerikanska bestsellerlistan inom kategorin poesi. 

Ord och bilder, bilder och ord. Somliga tycks röra sig mellan disciplinerna med fjärilens lätthet. De förtjänar vår beundran. För trots att uttrycksformerna andas samma luft och lust, är det inte fullt så enkelt att genomgå transformationen från konsonanter och vokaler till slutartid och bländare. 

Om du har en sådan dubbelnatur nära dig, kanske i din arbetsgrupp, som visar tendenser till att vilja bege sig utanför det territorium de tilldelats på visitkortet, så gå varsamt fram. De här parallellbegåvningarna trevar och nosar nyfiket, emellanåt tassar de till och med in på ditt revir. 

Och det är inte ett övergående fenomen. Snarare blir beteendet allt vanligare i dag då vi är mer av kreatörer än renodlade copywriters och art directors. Och det kan vi tacka den digitala utvecklingen för. Samt, förstås, den ökade tonvikten på rörligt inom kommunikation. Vilket medför att jag blir än mer stärkt i min övertygelse att det inte var bättre förr. Bara annorlunda.

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.