Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Influencerbyrån till Skatteverket: "Gör det lätt att göra rätt"

Publicerad: 19 Juni 2019, 12:08

"På grund av branschens snabba resa från 0 till 100 har flera skattemässiga oklarheter vuxit fram. Det är dags att branschen jobbar för att det ska bli lättare att göra rätt som influencer.", skriver Carl Kling från Interlaced Influencers i ett debattinlägg.


I början av maj bjöd Skatteverket in till ett branschmöte för oss som jobbar med, eller är, influencers. Under en förmiddag träffades influencers, influencerbyråer, agenturer och annonsörer för att tillsammans med Skatteverket diskutera skattefrågor som rör influencers och den förhållandevis nya marknadsföringsgrenen som växer explosionsartat. Att influencer marketing växer är både kul och spännande för många konsumenter, influencers, byråer och företag – men på grund av branschens snabba resa från 0 till 100 har flera skattemässiga oklarheter vuxit fram. Det är dags att branschen jobbar för att det ska bli lättare att göra rätt som influencer.

Skatteverket har under en tid hårdgranskat influencerbranschen. Det är i grund och botten bra att branschen får strålkastarljusen på sig då det med stor sannolikhet finns personer i branschen som aktivt väljer att inte göra rätt. Det är dock minst lika viktigt att det förs en dialog med branschen så att inte bara influencers och influencerbyråer gör rätt – utan att även Skatteverket får den input som behövs för att alla framgent ska kunna göra rätt. Byråkratiska regelverk och timmar av bokföringshuvudvärk underlättar inte. Det är genom en anpassning till problemen som finns och en tät kontakt med en bransch som växer i raketfart som krävs för att alla framgent ska göra rätt.

Dom allra flesta som är influencers vill göra rätt. Branschen är ung. Bokstavligt talat. Det finns hundratals, eller kanske tusentals, influencers som är under 18 år. Det är sällsynt att man som 15-åring är skattejurist, varpå missar och frågor lätt kan uppstå. Det ligger alldeles uppenbart i Skatteverkets intresse att samtliga gör rätt, och det gör det nog även hos dom allra flesta som är influencers också. Intresset är i stort ömsesidigt.

Skatteverket har själva sagt att informationen måste bli bättre och gjort det tydligt att dom ser problem i att många inte vet hur man ska göra med vad som är skattepliktigt och inte*. Vi som har rollen som influencerbyrå får dagligen frågor om hur man ska göra, både som influencer och företag. Det är av stor vikt att alla influencerbyråer har stenkoll på regelverket och alltid kommunicerar vad som gäller för alla parter.

Branschmötet i början av maj var ett steg i rätt riktning där vi inom branschen fick komma med input som sedan ska sammanställas av Skatteverket. Nästa steg kan vara någon typ av referensgrupp som, i dialog med Skatteverket, tar fram önskemål och förslag för att fler ska göra rätt från dag ett. En referensgrupp kan förslagsvis bestå av influencers, influencerbyråer och erfarna annonsörer. Bollen för att fler ska göra rätt är i rullning, men mycket återstår.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev