Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Informationshygien – ett sätt att minska oro”

Publicerad: 18 Mars 2020, 12:42

Mattias Lundberg är Leg, Psykolog, Leg Psykoterapeut, Docent i Psykologi vid Umeå Universitet, författare och föreläsare.

Foto: Åsa Stiller

På samma sätt som vi på grund av coronaviruset har anvisningar och planer om god handhygien, kan det vara värt att skapa din egen plan för din informationshygien. Det skriver psykologen Mattias Lundberg.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Vi har just nu en situation i Sverige och världen vi inte upplevt tidigare. Kriser har vi haft genom åren, men förutsättningarna har varit annorlunda. Det gäller inte minst på det sätt information om det som händer nu kanaliseras ut till oss.

I tider av osäkerhet och oro söker vi information för att få klarhet i vad som sker, för att det i sin tur ska kunna stilla vår oro. Tyvärr kan information ha en motsatt effekt, dvs spä på vår känsla av ovisshet och oro.

Jag vill i all ödmjukhet komma med ett antal råd till dig som, känner att informationen blir mer belastande än lättande, till dig som inte kan slita dig från nyhetssändningarna, eller till dig som har en anhörig som du blir mer orolig av att ta del av all information.

LÄS MER: Stefan Szugalski: ”Därför hamstrar vi toapapper”

På samma sätt som vi i dag har anvisningar och planer god handhygien, kan det vara värt att skapa din egen plan för din informationshygien:

Du behöver inte följa all rapportering. De flesta av oss påverkas inte på minutbasis av det som rapporteras och därför räcker det att ta del av nyhetssammanfattningar 1-2 gång om dagen, kanske till och med än mer sällan.

Välj ett par informationskanaler, och följ dessa. Exempelvis Sveriges Radio och SVT när det gäller etermedia och 1177 och Folkhälsomyndigheten för råd via webben.

Undvik sociala mediers informationsflöde i så stor utsträckning som möjligt. Dels för att det är mycket motsägande information, dels för att det är mycket felaktig information och dels för att det är mycket överdriven information.

Bestäm fasta tider då du söker och tar del av information och håll dessa. Rutiner är generellt bra och även information kan man göra till en rutin.

En del av ovan rutin kan vara att då du inte ska ta del av nyheter/information har en plan för vad du ska göra i stället. Vi behöver andrum att göra saker som är roliga. Tänk på att det går, och du får, ha roligt även i den situation vi är som nu föreligger.

Var sunt kritisk till all information som låter extremt tvärsäker. Just nu är få saker som är väldigt säkra. Var även kritisk till extrema saker, som att allt är bra eller att allt går åt skogen. Det är sällan rapporter om extrema saker stämmer. Ofta är det lite mitt emellan.

Tänk på att även du är en informationskanal. Tänk efter på vad du själv sprider eller säger så att du inte själv bidrar till andras oro.

Så tänk igenom hur du själv konsumerar information, om den gör dig mer eller mindre orolig, och om du vill följa ett eller flera av råden ovan.

Mattias Lundberg, Leg, Psykolog, Leg Psykoterapeut, Docent i Psykologi vid Umeå Universitet, författare och föreläsare

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.