Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Inhouse 2022 – vad satsar du på?

Publicerad: 11 februari 2022, 08:56

En färsk rapport visar att inhousebyråerna får allt fler uppdrag, men det innebär inte per automatik att teamen växer.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Man vet att det är ett nytt år när Bannerflow släpper resultatet av sin årliga undersökning om läget på Europas inhousebyråer.

Årets upplaga som presenterades förra veckan ekade ganska bekant för den som hängt med de senaste åren: 97 procent av de som svarat säger till exempel att de numera sköter hela eller delar av sin digitala marknadsföring själva (Bannerflow har mycket digitalt fokus, av förklarliga skäl). Och fler och fler säger att anledningen till att man väljer inhouselösningar är att man vill göra bättre saker, inte att man vill göra mer eller billigare saker. För den som vill ta ett djupare dyk finns rapporten här.

En spaning

Enligt Bannerflows rapport har i princip alla inhousebyråer fått fler och mer kvalificerade uppdrag det senaste året (och året innan och året innan det osv). Det är kul och stämmer med vad vi ser ute hos våra kunder. Men en sak som vi också ser är att inhousebyråer som får mer förtroende inte alltid får mer resurser i samma utsträckning – till skillnad från externa byråer som kan växa i takt med uppdragen.

Med andra ord: belöningen för att man visar framfötterna är att man får hantera fler, större och viktigare jobb med samma team. Även detta bekräftas till viss del i rapporten. Teamen växer visserligen, men 50 procent är fortfarande ganska små, mellan 6-10 personer.

Lösningen är så klart inte att bara anställa fler, men om den här utvecklingen går åt samma håll i år skulle vi satsa en slant på att behovet av en tydlig bild av vad man ska göra (och inte göra), effektiva och professionella processer, en bra strategi kring vad man utför själv och vad man tar in specialister till och en ledning som vet hur man skapar förutsättningar för kreativitet kommer bli större än någonsin under 2022. Ska vi slå vad?

 

Magnus Engström

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.