Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Inkluderande och jämställt i Bianca Ingrossos, Twilfits och Closelys kampanjer”

Publicerad: 7 Oktober 2020, 09:38

Johanna Bergbom, byråchef på Outhousebyrån, har de senaste veckorna sett tre kampanjer som alla slår huvudet på spiken och lyckas där många andra har svårt.


Ämnen i artikeln:

CloselyBianca Ingrosso

Senaste veckan / veckorna så har flera varumärken haft lansering. Det ena är Bianca x Nelly – ett samarbete mellan influencern Bianca Ingrosso och Nelly och det andra varumärket är Closely signerat Tove Langseth och Filip Nilsson i samarbete med Lindex. Dessutom har Twilfit lanserat CHANGE Sisterhood som är en ”revolution” och ett ställningstagande gentemot den gemene bilden av hur modeindustrins bild av kvinnor ska se ut.

Det som sticker ut är att alla lanseringarna har gått på samma linje gällande att skapa inkluderande och jämställd reklam. Där personer oavsett utseende, etnicitet, kroppsform osv får ta plats och gör det med stolthet.

Bianca X Nellys lansering tog över de flesta Instagramflödena under lanseringen och var ett smakfullt exempel på hur man gör en produktlansering och sätter ett varumärke på kartan.

Closely har inte lanserat i den utsträckningen ännu men det man ser på hemsidan är på samma sätt som Biancas lansering av sin klädkollektion en smart historia i inkluderande och ”kaxig” positionering av kvinnor. Twilfits Sisterhood rullar även den i media och produktbilder på kvinnor i underkläder har uppdaterats och är i linje med hur inkludering och jämställdhet ska hanteras.

Det är självklart genomtänkt och smart planerat in i minsta detalj från allas håll men det är också ett bevis på att acceptansen för något annat inte finns idag eftersom tre helt olika varumärken gör liknande paketering ungefär samtidigt. Vem som gör det bäst är väl tycke och smak men jag röstar nog på Bianca x Nelly och Closely. Closelys lansering är dessutom en produktutveckling av en egen kategori och går förutom inkludering ett steg längre genom att vara det första modemärket i världen som räknar ut koldioxidavtrycket för varje enskilt plagg och publicerar det på sin hemsida.

Men det som får mig att lyfta på ögonbrynen för Closely är inte kampanjen som stort, hållbarhetstankar osv. Det förväntar jag mig från ett varumärke som lanserar på marknaden 2020. Det är en hygienfaktor. Men däremot den lilla, lilla detaljen som jag tycker är genial. Nämligen – Closely signature strap. Här snackar vi genialt på en helt annan nivå. Den lilla detaljen är den som för mig revolutionerar marknaden och det som hela kampanjen borde ha fokuserat mer på. Kvinnor har alltid positionerats på ett sätt och i denna lilla, lilla detalj så går man från att kvinnligt bara kan vara ”sexigt”, ”mjukt”, ”vackert” till coolt, fysiskt och smart. Bilden på Closely signtaure strap får i alla fall mig att bli nyfiken på underkläderna.

Johanna Bergbom, byråchef, Outhousebyrån

Ämnen i artikeln:

CloselyBianca Ingrosso

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.