Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Innovation inom e-handel 2023: Kina visar vägen i år igen

Publicerad: 23 september 2022, 12:46

Det kommer kanske inte som någon överraskning att Kina visar vägen när det kommer till konverteringsstödjande e-handelsidéer. Martin Edenström sammanfattar i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmE-handel

Tiden har passerat märkligt fort – och samtidigt sakta under pandemiåren. 2023 är inte speciellt långt bort. Med andra ord dags för en rejäl uppdatering med det senaste inom e-handel och innovativt digitalt säljstöd. Precis som 2019 tar vi hjälp av öst och Kina för kreativa och något galna, konverteringsstödjande e-handelsidéer.

Under Resumés Martech 2022 event den 22:a september fick vi bl a höra Julas affärsutvecklare och insiktsansvarige Margareta Boström prata om vikten av trygghet, omtanke och enkelhet in i minsta detalj. För en mer genuin, förbättrad kundupplevelse. Margareta nämnde att en hel del egenskaper även går att hitta i modernare e-handel. Det stämmer även gällande våra kinesiska exempel från 2022. Även om de flesta digitala konverterings- och säljstödjande åtgärderna fortfarande främst fokuserar på att stressa fram snabba avslut.

Tidsbaserad och ”Present-biased”, psykologisk övertalning lever kvar. Att en vara skeppas så här snabbt vid beställning innan den här timmen på dagen. Med tillhörande nedräkning. Finns även kopplad med argument om att nyttja geografiskt mer närliggande varuhus för snabbhet.

Fler tecken på varför Klarna köpte upp Pricerunner dyker upp. Kinesisk e-handel har försetts med stöd för att skicka e-post eller ett Whatsapp-meddelande när priset på en specifik vara sjunker.

Tombolahjulet verkar överlevt. Popup-javascript som ”Spin to win” syns allt oftare. ”Gamification”-hjulet är försett med t ex mellan 5-50% (om det sistnämnda existerar) rabatt på en vara.

Liveshopping som svenska Bambuser och Streamify existerar fortfarande i Kina. Även om det blivit en mer kampanjbetonad, undanskymd del. I e-handeln vi tittade på såldes 15, samtidigt klickbara produkter som en programledare i rask takt gick igenom genom layovers på webb och i app.

”Urgency sales tactics” med multipla, sekundbaserade nedräkningar i realtid kring en varas rabatterade pris eller att det finns väldigt få varor i lager frodas även 2022. Taktiken har fått leva kvar i stor utsträckning.

Lojalitetsprogrammen lever kvar. I Kina finns ibland en ”VIP-klubb” där dagliga checkin i e-handeln samt mycket annat kan lösas ut mot en poängbaserad valuta. Dessa VIP-poäng går därefter att kombinera med vanliga yuan och likvida medel för att nå en total prislapp med betydligt lägre pris. Psykologiskt delvis övertalande för den i valet och kvalet.

SaaS-bolagens favorit med ”Decoy effect” där flera (oftast tre) köpalternativ listas i linje bredvid varandra används fortfarande. För att få den lite extra markerade produkten i mitten att framstå billigare.

Webbläsarens inbyggda Push-stöd i är inte omtyckt. Vi tvingas ju samtidigt stänga ned otaliga cookies-fönster och nyhetsbrevskampanjer. Men tekniken har överlevt de senaste tre åren. Tydligen konverterar tillräckligt många procent i Kina på push’s för att motivera den störiga pop-up’en.

Pandemiårens framfart med mobilt inbyggt kortstöd i form av Google Pay och Apple Pay har inte gått kineserna obemärkt förbi. De mobila hårdvarustöden samt BNPL-alternativ finns med som betalalternativ i mobilversionerna av e-handel.

TrustPilot vet det, du älskar dem. Genuint mänskliga kundrecensioner är fortfarande hårdvaluta i östs e-handel. Uppmuntran sker med hjälp av bonuscheckar för insänd video eller i alla fall bild.

Det finns en väldigt transparens kring ”antalet sålda produkter”. Även lägre, ensiffriga kvantiteter avslöjas samt antalet som tryckt motsvarande ”gilla” (önskelista) på en produkt visas helt öppet.

FAQ-delen på en produktsida har crowd-sourcingstöd från egna, tidigare kunder som kan ge svar på en produktfråga. Margareta Boström nämnde hur mycket bättre Clas Ohlsons gemene man användartips var jämfört med en eventuellt för teknisk områdesspecialist. För givna FAQ-svar erhålls lojalitetspoäng i den kinesiska e-handeln.

Dåliga översättningar gällde inte enbart Amazon Sverige, även inom kinesisk e-handel på webben och i app används maskinöversättningar med halvdant resultat.

Röststyrning har adderats vid sök i flera kinesiska e-handelsappar. Motsvarande det Google envisas med att tillämpa i sökfältet.

”Ecommerce Long Reads” lever kvar i form av olika typer av kategorisamlingar med vissa utvalda produkttyper som fått mer utrymme, filmmaterial och högupplösta bilder.

Sökningar samt besökta varor leder till ett temporärt ”inspel” av varukategori vid browsning i shoppingflöden på startsidan eller i olika produktlistningar.

Nu i september har labb-exempel från Shopify hur röst/voice-input skulle kunna påverka formen på t ex en tapet i en AR-försedd e-handel visats upp. Delvis framtagen med motsvarande DALL-E/Midjourney GPT-3 AI-stöd. Det hade varit kul att kunna rapportera och sådana tillägg i kinesisk e-handel, men typen av intelligens har ännu inte gått mainstream.

En hel del av innovationen och påhitten från julen 2019 finns även de kvar, se denna artikel för alla ytterligare exempel inom marketing atuomation, fraktalternativ och kundklubbar.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmE-handel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.