Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Instagrams annonser är inte lösningen”

Publicerad: 2 Oktober 2015, 12:07

Patchworks vd Emma Blom om Instagrams annonsformat.

De ilskna reaktionerna på Instagram-annonserna bör tas på allvar, även om kritiken kommer att lägga sig på sikt. Det är innehållet som man ska satsa på. Med eller utan annonsering, skriver Emma Blom på Patchwork.


Ämnen i artikeln:

PatchworkInstagramEmma Blom

Instagram lanserade då slutligen sina annonser i veckan och många varumärken var inte sena att haka på. Under flera veckor har uppladdningen för den möjlighet annonsering på Instagram medför varit upptrissad.

Men många annonsörer verkar glömma bort det allra viktigaste; om ditt innehåll inte fungerar på Instagram idag kommer det inte fungera bättre bara för att du nu kan köpa dig till exponering. Om man tittar på kommentarerna på annonserna denna vecka så kan man se att mottagandet är långt ifrån fyllt av värme. Folk är arga och upprörda över att de nu blir exponerad för reklam som de inte bett om.

Till varumärkens och Instagrams försvar så kan vi med erfarenhet konstatera att det här är en relativt kortvarig reaktion. Samma sak hände när Facebook släppte sina annonser och allt mindre av det innehåll som exponerats i användarnas newsfeed hade koppling till att man gillat sidan. Dessa reaktioner kommer att lägga sig.

Men något som få reflekterar över är att en väldigt stor del av flödet på Instagram redan är reklam i form av bloggare och andra ambassadörer och "influencers" som på olika sätt är sponsrade av varumärken. Men nyckeln där är att innehållet ändå anses vara relevant för användarna.

Reaktionerna vi ser bör tas på allvar, och det är en tydlig signal från användarna - spamma oss inte med innehåll vi inte är intresserade av. Annonser är därför inte lösningen, även om de initiala reaktionerna kommer att lägga sig. Det är innehållet som man ska satsa på. Med eller utan annonsering.

Vårt tips är att sitta lugnt i båten tills man ser hur användarna reagerar på sikt på det här. Ta lärdom av andra och försök att anpassa ditt budskap till det som fungerar bäst. Att vara tidigt ute med Instagram-annonsering, framför allt om man saknar en tydlig contentstrategi, är inte nödvändigt.

Emma Blom
Vd, Patchwork Sverige

Ämnen i artikeln:

PatchworkInstagramEmma Blom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.