Opinion
”Instagrams nya annonsmärkning kan bli svettig för influencers”
Publicerad: 16 juni 2017, 09:44
Amanda Oxell och Instagrams kommande annonsmärkning.
Instagram lanserar annonsmärkning för sponsrade poster av influencers. Det innebär mer transparens gentemot följarna, men också annonsörerna, skriver Amanda Oxell på Maxus.
Att utvärdera ett samarbete med en influencer är inte helt oproblematiskt. Dessa samarbeten består ofta av bilder, videos och text som influencern lägger ut i egna kanaler såsom Instagram, på blogg, Snapchat och Youtube. Och den enda som egentligen har tillgång till några resultat är influencern själv.
Alltså har mediebyråerna historiskt varit beroende av den data och som influencern valt att dela med sig av i kampanjuppföljningen. Möjligheten till tredjepartsmätningar för att verifiera de siffror man får har också varit begränsade på grund av plattformarnas utformning och inläggens organiska natur.
Men nu vänder det, i alla fall för alla Instagram-influencers. Redan i februari i år skrev Mashable om hur Instagram testat en funktion som ska fungera som en annonsmärkning för inlägg. Men det är inte allt. Om man använder sig av den här annonsmärkningen kommer man som mediebyrå eller samarbetspartner också få tillgång till alla resultat som samarbetet med en influencer levererar. Precis som om man skulle köpa en vanlig annons.
Den här annonsmärkningsfunktionen är inte utrullad ännu, men när den är det så blir det antingen riktigt svettigt för influencer-nätverken. Eller så får de sin upprättelse. Eftersom jag försöker vara optimistisk så hoppas jag såklart på det senare, men tror kanske att det lutar mer åt det förra.
Det här tror jag kommer att ske:
· Prissättningsmodellen för influencers kommer att påverkas. Du kommer inte längre vilja köpa inlägg för en klumpsumma bara för att en influencer har 100 000 följare på Instagram. Du kommer vilja köpa per faktisk kontakt eller per faktiskt resultat. Varför betala för saker du inte får?
· Det behöver sättas ett faktiskt värde på influencers för att vi byråer ska kunna ta välinformerade beslut. Det ligger såklart både i vårt och nätverkens intresse. Värdet behöver ta avstamp i kostnader och resultat för ett medieköp genomfört UTAN influencer. Och sedan behöver parametrar för alla mjuka värden tas fram och sättas i relation till detta.
· Utan att gå in på för mycket detaljer så riskerar Instagram-influencers att rippas rakt av på sina följare när den här annonsmärkningen lanseras. Så till er Instagram-influencers som läser detta; undvik att gå med på videokampanjer om ni vill kunna fortsätta tjäna era pengar.
Amanda Oxell
Digital Strateg, Maxus