Opinion
Fredrik Jerlov: Inte gasen. Inte bromsen. Det är kopplingen som gäller nu
Tuffa tider. Gasa eller bromsa? Framåt eller bakåt? Debatten rasar. Inte så konstigt, nu för tiden är vi vana vid att köra automatlåda. 2023 är det bak eller fram som gäller. Synd, när den bästa lösningen ofta är en ny växel, skriver Fredrik Jerlov.
Publicerad: 8 mars 2023, 10:26
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
NyheterJag har varit med ett tag. Lagom till vårt första bokslut höjde banken räntan till 500 procent Lagom till vår första fusion kraschade de två planen in i World Trade Center. Och när vi äntligen skulle öppna kontor i Stockholm gick Lehman i konkurs.
Genom åren har omsättning, intäkt och vinst svajat som blågröna excelstaplar i byvinden utanför Käringön. Men vi överlevde. Faktum är att de flesta som kämpar och anpassar sig överlever. Det gäller dock att använda alla tillgängliga pedaler – med fördel just nu för kopplingen.
I friläget rullar det då en kort lite bit utan friktion, som gjord för eftertanke och analys. Vart går resan? Hur mycket energi krävs för att komma dit?
Konsultens framgång avgörs sällan genom att jobba hårdare, de flesta av oss jobbar redan så mycket det går. Överlevnad och tillväxt kommer inte genom att trycka hårdare på gasen – utan genom en förändring som över tid ger mer effekt.
Som resultat ett utvecklat erbjudande, anpassat efter en ny marknad. Bättre utväxling genom nya kugghjul. Frågan är var vi finner reklamindustrins nya växel?
Som gammal reklambyråräv vet jag att tränade kreatörer tänker utanför boxen alldeles oavsett uppdraget. Alldeles oavsett om projektledaren skriker högt under presentationen. Idéerna föds vad som än står i briefen – nu är det tid att se värdet i denna förmåga och applicera kreativitet i fler discipliner än kommunikation. Kreatörens instinkt och vilja att ifrågasätta är guld värd i så många fler sammanhang än i det vi kallar reklam.
Affärsutveckling. Produktdesign. Effektivisering. Distribution. Ledarskap. Kreativitet är nyckeln som öppnar de flesta lås - men för många utanför branschen är själva begreppet en läskig, främmande fågel. Så kallat lateralt tänkande är förknippat med ångest för många som inte har daglig träning i att gå in i ett tomt rum och komma ut med ett genombrott.
Trampa ner kopplingen och fundera lite. Kanske ser du då att just idéer - alldeles oavsett hur och var de används - är den nya växeln som ger branschen ny fart framåt.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Fredrik Jerlov
Ordförande på Scream Göteborg. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov
Ämnen i artikeln:
Nyheter