Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Jag är inte ett sökord, jag är en person"

Publicerad: 26 november 2014, 14:31

Jonathan Wolf, Criteo.

Foto: Criteo.

Sökmotorns värld är inte byggd kring kunderna. Marknadsförare måste skifta från en sök- och kanalfokuserad strategi till att fokusera på användaren. Det hävdar Jonathan Wolf, globalt produktansvarig på Criteo.


Det är ganska enkelt: sann marknadsföring är vad som sker varje gång du går till ditt stammisställe för att köpa kaffe. Du är en person och samtalet med cafépersonalen baseras på alla dina tidigare interaktioner med dom.

Exakt samma sak gäller när du ska skala upp din marknadsföring: varje meddelande du skickar ska vara skräddarsytt och bygga på förståelsen av den historik som kunden har med dig.

Så vad gick fel? Ett ord: sök.

Google har skapat en fantastisk verksamhet som ger enorma värden för marknadsförare. Däremot förändrade de vår bild av hur vi såg på människor och deras interaktioner med oss.

Innan vi började leva i sökmotorns värld satte vi våra kunder i centrum genom att förstå vilka de är, vad de handlat hos oss tidigare och vad de gillar för saker och tjänster. Dessvärre är inte sökmotorns värld byggd kring kunderna, det är en värld byggd kring sökord.

Idag spenderar marknadsförare stora summor på sök. Men de har ingen aning om jag köpt kaffe av dom varenda tisdag under det senaste året - jag är bara en av miljontals människor som söker på "kaffe".

Trots det fortsätter vi likt Pavlovs hund att dregla över idén om att hitta fler användare som kan matchas med våra sökord.

Under CPM-modellens flagg köper vi även annonser av enskilda förlag, utan insikt om kundernas relation till vårt varumärke.

Men är det verkligen rätt att bemöta en stammiskund med samma annons som du bemöter någon som aldrig hört talas om ditt företag?

Nej, vi gör alla fel. Men den goda nyheten är att de kommande åren kommer erbjuda vad som krävs för att göra rätt. En strategi som gör marknadsföringen lika personlig som det lokala caféets, fast i alla kanaler och för miljontals människor.

Men hur når du då dit? Förstå alla interaktioner, använd marknadsföringsverktyg som bygger på kundernas beteenden i realtid och optimera det hela för varje enskild kund.

Med framstegen inom maskinlära och prisraset för bandbredd och lagring kommer effekten bli lika omfattande som uppfinnandet av direktmarknadsföringen eller SEM.

Se bara till att stå på rätt sida av vågskålen innan kunderna börjar protestera och ropa: "Jag är inte ett sökord, jag är en person!"

Jonathan Wolf, produktansvarig på Criteo, som arbetar med beteeendebaserad annonsering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.