Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Jag önskar Com Hems kundtjänst en riktigt God Jul och ett bättre nytt år!

Publicerad: 11 December 2019, 09:47

Resumés bloggare Daniel Collin om Com Hem/Tele2:s tondöva kommunikation i samband med bråket med TV4.


Ämnen i artikeln:

Tele2Com Hem

De som känner mig och de som läst någon eller några av mina blogginlägg vet att min käpphäst är att all kommunikation sker på mottagarens villkor.

Med det sagt kan jag inte låta bli att reflektera över Tele2s/Com Hems tondöva kommunikation inför att de nu har tagit bort TV4 ur sitt kanalutbud.

Såhär:

Igår såg jag en Youtube-video där en Tele2-chef babblar i tre dryga minuter om hur fantastiskt bra TV4 är och att kunder hos Com Hem inte längre kommer att kunna se TV4.

Jag hade inte hängt med riktigt i den här telekom- och tv-dokusåpan. (Det har inte angått mig, så jag har valt att inte bry mig.)

Förrän en kompis skickade videon som gör det omöjligt att värja sig, så nu har jag sett den ett par gånger samt läst en helsidesannons, utspel och uttalanden på sociala medier och i artiklar.

Och jag tror jag har bevittnat vad som kan kvala in som 10-talets sämst genomförda marknadsföringskrig, där ena parten använder alla till buds stående vapen – utan att veta hur de ska användas – medan den andre parten jobbar på som vanligt.

”För Telia är så dumma i förhandlingen”, tror jag chefen i videon försöker säga.

Men jag tolkar honom samtidigt som att förslaget som Tele2 har fått är att förlänga det befintliga avtalet.

Detta framgår vara fallet även i den annons jag läst.

Och att Tele2 inte vill förlänga utan förhandla.

Alltså, det handlar inte om att Tele2 fått en prishöjning de inte accepterar.

Troligen handlar det egentligen inte om TV4, utan om förhandlingar kring hela utbudet med streamingtjänster och dess prissättning, men vad vet jag.

Tele2-chefen menar på något sätt, inte helt begripligt, att det är Telias fel att Tele2s kunder inte kommer att få se TV4.

Han frågar till och med ”Är det bara Telias kunder som ska få se TV4?”.

Eh… ursäkta mig men maken till virrigt och uselt underbyggt resonemang vetitusan om jag har sett.

Någonsin.

Och jag tänker: Stackars Com Hems kundtjänst!

En av Sveriges (gissningsvis) mest utskällda kundtjänster har precis ställts inför en strax-innan-jul-period de (troligtvis) aldrig kommer att glömma.

Vilka hjältar ni som jobbar på Com Hems kundtjänst är!

Först har ni under tiotals år fått ta emot skit från arga kunder pga en undermålig leverans – vilket inte är ert fel.

Nu kommer ni få ännu mer skit pga att TV4 plötsligt försvinner för era kunder – vilket inte är ert fel.

Om ni skulle få för er att köpa en julklapp till era högsta chefer rekommenderar jag några timmars konsultation i kommunikation och några i PR.

Från vem spelar ingen roll, det kan i alla fall inte bli sämre.

Som rim på paketet och samtidigt första råd skulle ni kunna skriva:

”Kära chef på Tele2

Detta kan vara värt att tänka på:

Att om du ska kriga och vinna publiken

Ta först reda på vad som gör den besviken

Förklara sen ert mål med slaget

På ett sätt som får dem med i laget

Att kommunicera är inte det svåra

Bara vi gör mottagarens villkor till våra

Här får du ett par timmar från oss

God Jul hälsar de du skickar fram för att slåss”

-Kära kundtjänst på Com Hem – jag önskar er innerligt en riktigt God Jul och ett bättre 2020!

PS. Om det är någon tröst till eventuella frustrerade Com Hem-kunder, tror jag som Olle Lidbom sa i en intervju imorse att TV4 är tillbaka i Com Hems utbud innan jul. DS.

Läs mer av Daniel Collin här

Daniel Collin

Ämnen i artikeln:

Tele2Com Hem

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.