Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Jag tror och hoppas att vi har nått peak konsult”

Publicerad: 11 April 2017, 14:23

Simon Strand.

Foto: Pressbild

I framtidens organisationer kan de anställda bidra med det kritiska utifrån-perspektivet. Konsultuppdragen kommer då att bli färre men värre, skriver Simon Strand på pr-byrån 500.


Ämnen i artikeln:

McKinseySimon StrandPepsiPR-konsulterUnited Airlines

"Varför finns något snarare än inget?" är en fråga som har uppehållit filosofer i tusentals år. "Varför finns företag?" är en fråga som har uppehållit ekonomer åtminstone sedan Ronald Coase – senare ekonomipristagare – skrev The Nature of The Firm 1937. För stora och grundläggande frågor för oss Resuméskribenter, men varför existerar kommunikationskonsulter, och konsulter i allmänhet? Det är något som kan vara värt att ta sig en rejäl funderare kring.

Kanske är jag den ende, men ibland har jag faktiskt undrat vad jag gjort för nytta i min roll som konsult. Gudarna ska veta att det inte är alla gånger jag har lämnat uppdrag fast förvissad om att ha skapat ett avsevärt större värde än vad det kostade för uppdragsgivaren att köpa in mina tjänster. Så, behövs jag?

Ibland - ibland inte, är nog det ärliga svaret.

Det senaste decennierna har det på sätt och vis gått bananas. Konsulttjänster, tillsammans med hedgefonder och annat, är symboler för tidsandan. When in doubt – ta in en konsult. Jag minns för några år sedan när en nybliven vd för ett svenskt börsföretag beklagade sig över sin företrädare i samband med sitt tillträde och konstaterade att denne hade "outsourcat hela ledningsgruppen till McKinsey".

Från tid till annan läser man om nya fall där svenska myndigheter, intresseorganisationer och företag köpt in kommunikationsbyråtjänster i grotesk omfattning. Ibland är det motiverat att vara grotesk, jag tror inte att det ligger en hund begraven bakom varje sådan nyhetsberättelse, men samtidigt inte heller aldrig; det finns en konsultkultur som är till stora delar osund.

Att ta in konsulter är att delegera ansvar till människor i roller som, på sätt och vis, saknar ansvarighet gentemot organisationen. På så sätt inte helt oproblematiskt. Många av det nya näringslivets ledare är därför mer skeptiska till att hyra in konsulter än den tidigare generationens företagsledare. Silicon Valley outsourcar inga ledningsgrupper till McKinsey.

Men sedan läser jag om Pepsi och United och ser alla svenska företagskriser som orsakats av marknadsavdelningar som kommunikationsfolket sedan får hantera och påminns om varför vi trots allt nog behövs, för utifrånperspektivets skull – och egentligen bara därför (förutom att skapa elastisk kapacitet vid ojämn arbetsbelastning). Ja, många organisationer har så plågsamt svårt att se och ta saker för vad de är. Det är som när man badar och träffar en fisk och börjar prata med den och berättar att vi är i vattnet, och det fattar den inte – för hur skulle den kunna veta det? Så fungerar det alltid i kris, men ofta annars också.

Men jag tror och hoppas att vi har nått "peak konsult". Att marknaden kommer sluta belöna volymmaximerande monsterbyråer. Vad som behövs är både byråer och beställare som förstår när konsulten behövs och när den inte behövs.

För att verksamheter ska bli mindre beroende av externa konsulter krävs en högre grad av intern oordning – att fler perspektiv i stället släpps fram inom organisationens ramar. Och mycket tyder på att det är nästa management-paradigm. Dessa paradigmer brukar börja i Ivy League: 2016 skrev Harvard Business Review en intressant cover story – "Let Your Workers Rebel" – och i år instiftade MIT Media Lab ett pris till en individ eller organisation som bryter mot reglerna.

Om de interna organisationerna utvecklas i denna riktning - och inte behöver hyra in konsulter så fort de behöver perspektiv - kommer det för oss byråer betyda att färre, men värre, är framtidens modell. En krympning av kommunikationskonsultbranschen skulle också få en annan positiv bieffekt, då det i dag går på tok för många pr-konsulter på varje journalist.

Simon Strand
Pr-konsult och grundare av 500 Sthlm

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.