Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Jag trycker på 'köp' – sen tar jag en skamdusch

Vi vet att isarna smälter. Och vi vill inte att det ska hända. Ändå konsumerar vi oss själva ner i avgrunden, skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Publicerad: 16 november 2022, 09:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: JANNE NAESS


Ämnen i artikeln:

ResuméKlimatkrisenYasmine WinbergNyheter

Saliven hängde ur hundens stora käft. I mungipan syntes spår av vår surt förvärvade köttbit.

Det var sommar 2010, jag och min vän Anna satt i Frognerparken i Oslo med en engångsgrill och en förhoppning om att stilla hålet i våra högt kurrande magar. Hunden hade samma syfte, men var snabbare än vi. En sekund och så var köttet borta.

I fyra veckor hade jag och Anna levt på nudlar, förvisso goda från asiaten på hörnet, men tämligen enahanda. Vi åt nudlar till frukost, lunch och middag.

Det var inte synd om oss, även om vi inte skulle ha hållit med om det då. Det var karma. Vi var utfattiga endast på grund av att vi hade shoppat kläder, väskor och smink under vår resa i USA. Nu ville högre makter uppenbarligen lära oss en läxa.

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Den finns i nummer 09/2022, som helt och hållet är dedikerad hållbarhetskommunikation. Resumés magasin ingår i din prenumeration. Har du ingen? Då kan du skaffa en här. 

När konsumtionsdriften är så stark att man tycker att shoppingpåsarna är så mycket viktigare än näringen har marknadsförarna där ute verkligen lyckats med något. Ett samhälleligt ideal som är helt omöjligt att leva upp till, med eller utan konsumtion. Men konsumtionen kan, för en sekund, få oss att tro att det är möjligt.

Mellan 1999 och 2019 ökade svenskarnas konsumtion med 60 procent, eller i snitt 2,4 procent om året. Samtidigt lever vi just nu i den värsta klimatkrisen som mänskligheten har stått inför.

Professor Johan Rockström var tämligen alarmistisk när SVT häromdagen bad honom kommentera regeringens klimatpolitik.

– Vi kommer inte lyckas [halvera våra utsläpp till 2030] om vi drar slutsatsen att så fort vi kommer till en ekonomisk recession kan vi inte ligga kvar på de ekonomiska mål vi har fastlagt. Du kan bara tänka dig vad detta ger för signaler till Pakistan där trettio procent av landytan är under vatten och två miljoner människor har förlorat hela sina liv, sa han.

Vid det här laget vet vi alla mycket om landområden som går förlorade och isar som smälter. Och de flesta av oss vill absolut inte att det ska hända.

Ändå konsumerar vi oss själva ner i avgrunden. I skrivande stund förbereder handeln för vad som spås bli den bästa Black Friday någonsin. På Instagram frossas det just nu i adventskalender­öppningar, som om mjuk och slät hud är det viktigaste när världen går under.

Jag shoppar också, mycket mer än jag behöver. Det går ibland inte att värja sig från känslan av att trycka på ”köp”. En, två sekunder av tillfredsställelse. Sedan vill man skamduscha för att köpet var klimatskadligt och onödigt.

När vi går in i lågkonjunktur är det pris som står högst i kurs hos konsumenterna. Det går aldrig i linje med hållbar konsumtion. I sin text (i nya numret av Resumé) om hållbarhetsparadoxen beskriver magasinsredaktör Billy Andersson hur dagligvaruhandlarna kraftigt har skurit ner på marknadsföring av ekologiska varor. Här vilar ett tungt ansvar på alla marknadsförare. Ni är ju uppenbarligen världsbäst på att öka konsumtionen. Använd den kraften till att också vara snälla(re) mot planeten.

För att hjälpa er på traven är hela det nya numret av Resumé dedikerat hållbarhet och kommunikation. Det är bara att läsa, tänka om och nytt. Du kan skamduscha först när du är klar.

Månadens emojier

🤑 Under november publicerar vi branschchefernas löner. Artiklar ingen erkänner att de gillar men alla klickar på.

🤩 Ikeas blinkning till Sir Vääs fick mig att inse hur mycket jag älskar blixtkampanjer.

🤔 Black Friday, Black Week, Black Month, Black Q4?

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev