Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jaha, så vad gör vi med Clubhouse då? En guide för varumärken

Publicerad: 10 februari 2021, 08:20

Pang sa det. Sedan var appen Clubhouse något vi alla pratade om och på. Men hur ska varumärken egentligen agera? Ska man hastigt lägga till Clubhouse som ett kanalval i sin strategi för sociala medier? Jonas Eriksson, digital kreatör och content-lead på Abby Priest, reder ut.


Ämnen i artikeln:

Clubhouse

FOMO. Det har pratats tidigare här i Resumé om att just det ökända fear of missing out är anledningen till att Clubhouse dramatiskt gjorde intåg i allas alltmer uttömda påse med vardagliga topics. Snön, pandemin och mörkret går ju inte längre att kommentera. Helt plötsligt kunde man lyssna in och delta i samtal om världens alla viktiga och oviktiga ämnen. Och det var liksom omöjligt att slita sig. Ibland kan man till och med finna sig studsandes mellan flera olika rum utan att kunna avgöra vilket som är mest spännande. Margaux’s förlovning, pressetik och juridik på Clubhouse eller rummet där man bara får viska – vad är mest givande?

För den som missat är Clubhouse ett interaktivt och ljudbaserat socialt nätverk. När jag försökt pitcha in det för kompisar har jag sagt att det är som en podcast. Fast live. Och med lite vem som helst. Kanske inte låter så lockande när jag tänker efter. Men det har något. Få saker känns liksom lika organiska idag. Det har snabbt skapats en intressant dynamik där stora profiler hoppar in i samtal som vi vanlisar har startat och vice versa. Man plockar liksom ner profiler från deras ensamma piedestaler och snicksnackar som om man faktiskt ligger på samma intellektuella nivå. Chockerande? Nej, faktiskt inte. Det här är en utveckling som vi sett komma intågandes med starka communities i spetsen. Nu senast när Reddit slog till med stonks och stön mot aktiemarknaden.

Communities har makten och vem som helst kan ha inflytande. Självklart finns det mycket kvar att lära och vilken roll appen kommer ha formas as we speak, som man lämpligt nog brukar säga. Men vi på Abby Priest har redan vaskat fram en hel del spaningar som vi tror att många företag kan dra nytta av. För oavsett vad man tror och tycker om konceptet så är det en perfekt timing för den här typen av nätverk att dyka upp. Man brukar ju prata om att vi i genomsnitt kan säga 140 ord på en minut men bara skriva 40 på samma tid. Det tillsammans med faktumet att vi inte bara kan dumpa en kommentar och scrolla vidare i all oändlighet gör att vi kan interagera med varandra på djupare och mer dynamiska plan. Företag som privatpersoner.

Vissa har redan varit snabba på bollen och använt plattformen på ett smart sätt. Jag tänker främst på i lördags när en community manager från SVT hoppade runt och skvallrade om första deltävlingen i årets Melodifestival i gruppsamtal med hundratals medlemmar och influencers. Ett tydligt exempel på hur enkelt det är att interagera med målgruppen, skapa hype och en känsla av delaktighet. Och ännu mer FOMO. För helt plötsligt kunde man ju inte ens missa ett publiklöst Melodifestivalen med fejkade applåder och dålig akustik.

Här kommer några tips till varumärken som är nyfikna på Clubhouse:

Lyssna på det community du vill nå och skapa sedan utifrån det. Den bästa insikten får du från den du faktiskt vill prata till.

Tänk kreativt. Precis som på alla digitala plattformar så går kreativiteten först. Det viktiga är inte att vara först, det handlar om att vara bäst.

Ett bra samtal kräver en bra moderator för att inte dö. Släpp fram en person som jobbar på ditt varumärke och låt den moderera samtal om er produkt. Lär ut om hudvård, växter eller vegansk ost och skapa ett utbyte med kunden.

Jobba tillsammans med personer som har inflytande över det community du vill nå. Även om undertecknad precis påstod att hierarkin plattats ut så kommer det alltid finnas profiler som vi samlas runt och lyssnar lite extra till. Använd det för att skapa räckvidd, trovärdighet och engagemang.

Har ni en podd eller webbserie kan ni exempelvis starta ett skönt eftersnack för att komma närmre er publik.

Om Clubhouse är här för att stanna återstår att se. Men medan vi sitter inlåsta i hemmakontorets krympande vrå kan en röst eller två vara precis det vi behöver.

Jonas Eriksson, digital kreatör, Abby Priest

Ämnen i artikeln:

Clubhouse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.