Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jämförande reklam

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:20


Fråga:

"Grattis Comviq-kund! Byt till djuice och spara 2 359 kr/år!” Är den här typen av reklam verkligen ok och vad gör jag om jag inte sparade 2359 kr på att byta?

Svar:

Att jämföra sina produkter med konkurrenternas i reklamsammanhang är som huvudregel tillåtet i Sverige. Det ställs dock krav på att det sker på ett sätt som stämmer överens med god marknadsföringssed och som är tillbörligt mot konsumenter och näringsidkare. Reklamen får inte vara vilseledande, särskilt inte gällande priset. För att det skall vara tillåtet att påstå att ens vara är billigare än konkurrentens måste man kunna bevisa detta. Påståenden som ”Det är inte lätt att vara blygsam när man är bäst” är alltså inte ok om det inte baseras på en tillförlitlig undersökning. Produkterna som jämförs måste vara jämförbara och avsedda för samma ändamål och de egenskaper som jämförs relevanta och kontrollerbara. Jämförelsen av produkterna får inte vara misskrediterande för eller dra otillbörlig fördel av konkurrentens varumärken eller produkter.

Som konsument kan du, förutom att vända dig direkt till säljaren, kontakta Konsumentverket/KO och göra en anmälan mot marknadsföring som du anser är vilseledande eller felaktig. Företaget kan då förbjudas att fortsätta med sin marknadsföring och bli skadeståndskyldiga för den skada deras agerande orsakat dig eller annan näringsidkare.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.