Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jan Lindforss: ”Bristen på kreativ talang kan aldrig överskylas med treskift i contentfabriken”

Publicerad: 5 mars 2021, 12:16

Jan Lindforss jobbar på Knak Agency.

Det kreativa klimatet skulle må bra av mer snack i vardagen – och lite mindre verkstad. Det skriver reklamarbetaren Jan Lindforss, efter att ha läst F&B:s nya vd Johan Eghammers uttalande om att byrån blivit lite ”naggad i kanterna”.


Ämnen i artikeln:

F&BKnak

Det var uppfriskande att läsa intervjun med Johan Eghammer i förra veckan. Men det är inte bara F&B som blivit ”naggade i kanterna”, det är hela branschen.

I den dagliga stressen med att fylla ytor har reklambyråernas raison d´etre - kreativa idéer - satts på undantag. Istället har byråer börjat bestycka sig med nya funktioner som content-specialister, SoMe-specialister, performance-marketing specialister och all sköns andra specialister, som snarare fokuserar på att ytterligare bidra till ett uppskruvat always-on-tänkande, än att stärka det kreativa erbjudandet. Allt för att försöka behaga och hänga med i den senaste trenden av corporate marketing bullshit, och få en ytterligare skärva av kundernas allt mer uppstyckade marknadsföringsbudget.

Är det inte dags att vi alla tar ett djupt andetag och ett steg tillbaka, slår av på takten i verkstaden och börjar prata om vad det egentligen är som gör skillnad? Som ger resultat.

Resultat som syns på sista raden i resultaträkningen. Näppeligen är det än mer content som leder till ökad marknadstillväxt. Det är kvalitén i kommunikationen som gör skillnad, inte kvantiteten av densamma. En bra idé är lika viktig idag år 2021 som för 40 år sedan, om inte än viktigare. Vi måste bli ”mer självsäkra när det kommer till kreativitetens effekt på affären.” som Johan Eghammer säger. Och det gäller inte bara oss på byråerna utan i minst lika hög grad beställarna på företagens marknadsavdelningar, och deras verkställande ledningar och styrelser.

Att teknikutvecklingen effektiviserat produktionen av kommunikation är av godo. Men rent logiskt borde denna effektivisering leda till än mer tid och resurser till kreativa idéer, inte mindre. Kreativa talanger är en bristvara och just därför är deras tid dyrbar och ska få kosta. Och bristen på kreativ talang kan aldrig överskylas med aldrig så många nischade specialistkonsulter, eller treskift i contentfabriken.

Jag är övertygad om att det kreativa klimatet på F&B, liksom på de flesta kreativa byråer, skulle må bra av lite mer snack i vardagen och lite mindre verkstad. Något som också skulle komma alla reklamtrötta konsumenter till godo.

Jan Lindforss,
Reklamarbetare på Knak Agency

Ämnen i artikeln:

F&BKnak

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.