Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Jo, det finns en boll som alla ska springa på

Publicerad: 8 Maj 2020, 08:03

”Det kan inte bli för mycket social hållbarhet”, skriver den syftesdrivna entreprenören och byrågrundaren Linda Häggkvist och replikerar Resumé Insikts senaste granskning.


Ämnen i artikeln:

SyftesdrivetHållbarhet

I Resumé Insikt den 6 maj 2020 publiceras en artikel om riskerna med att prata social hållbarhet, nu när ”alla andra” gör det. Jag läser en rubrik som antyder att många företag skulle må bra av att pausa snacket. Tyvärr kan jag inte ta del av hela innehållet, jag är inte prenumerant och vet således inte om detta blir ett debattinlägg eller ett publikt medhåll. Varför jag inte prenumererar på den mest centrala medieprodukten i en bransch jag varit verksam i under 20 års tid? Kanske för att jag sedan snart tre år lägger varje minut och alla resurser på att bygga upp företag inom… social hållbarhet. Kan det faktiskt bli för mycket?

Inte i mina ögon. Men vi är vana att höra argumenten. Kan man kommunicera socialt ansvar om man inte har förankrat frågan strategiskt och operativt i organisationen? Svaret är oftast nej, men det finns undantag. Får man verkligen vara stolt över sitt sociala hållbarhetsarbete samtidigt som företaget är vinstdrivet, och återinvesterar i nya coola kontorsmöbler eller en hejdundrande sommarfest varje år. Svaret är 100% ja. Det finns ingen motsättning mellan att göra vinst, bygga en viss kultur och att ta samhällsansvar med uttag i flera led. Om man ser till att alltid lägga fokus på varför och hur. Samt bemöta kritik med faktiska bevis, istället för idel åsikter. 

Så vad innebär det egentligen, det där eviga varför-et? Det är ju så enkelt att tillskriva sin produkt eller tjänst ett högre syfte, och plötslig verka lite godare än man egentligen är. För att tjäna några enkla pluspoäng, kanske särskilt nu i den globala krisen. Det är inte mina ord, men en vanlig opinion hos vissa målgrupper. Misstro och missnöje, en vilja att genomlysa det som inte är solitt, avsaknad av förtroende för varumärken och deras ”reklam”. Den skepticismen är din viktigaste glödande kol, som varumärkesägare och beslutsfattare. Varumärkets why kommer ALDRIG att funka som en etikett. Klistret lossnar, stickern torkar ihop och ramlar av. Vad finns då kvar av alla fina löften?

Det finns ett varför som aldrig kan falla loss, hur vindarna än blåser. Det som är inbyggt i själva grundstrukturen. Insikten om att vi har ett liv, en gemensam mänsklighet, en planet att göra någonting av. Särskilt som varumärkesbyggare och kommunikatörer, proffs på FN´s 17:e globala mål; samarbeten. Redan innan Coronan kom och satte skövlingen på freeze, hördes allt fler höga men spridda röster om att hållbarhet måste vara den enda vägen. Ekonomisk, miljömässig OCH social. Graf efter graf bevisar unga (och äldre) målgruppers förväntningar på företag och deras affärsmodeller. Communities är ett kraftfullt begrepp, men communities med ett gemensamt intresse utöver en haussad produkt eller hajpad personlighet, förändrar världen på riktigt. Företag och intressenter ihop. Efter Corona blir det minst sagt svårt att behålla hypen kring det som bryter ner istället för bygger upp.

Må så vara att det just nu är omöjligt att skilja det ena skyddsutrustningsinitiativet från det andra. Var det den glada dryckesgiganten som samarbetade med Röda Korset, och vilka delade egentligen ut matlådorna till den utmattade sjukvårdspersonalen? Vem tackade bäst för tålamodet? Det finns någonting som är mycket viktigare än vilka som äger ordet i detta. Det är förstås slutresultatet. Att flyta med som en relativt identitetslös del av strömmen, gör fortfarande själva strömningen starkare. Nu går solidaritet före äggvärpning, för en kort sekund i evigheten. En påminnelse med gott uppsåt må uppfattas mainstream och tjatig, men som kommunikatörer har vi samtidigt koll på kraften i enkla upprepningar.

Ingen individ och inget företag står ovanför det arbete vi tillsammans måste göra. Ta ansvar, skapa möjligheter och bevisa handlingskraft för en hållbar värld. Ekonomisk, miljömässig OCH social. Hållbarhet kan inte, ska inte, vara särskiljande. Det jobbet ska kreativitet, varumärkesvärden, image och faktiska resultat göra. Det kreativa utrymmet är aningen syrefattigt när hela världen håller andan, ja. Men det i sig, tar inte bort rätten att få uttala sin mission. Även sämre exempel göder inspiration. 

En enda boll springer vi gemensamt på. Den heter Tellus, och vårt hemmalag är alla människor överallt. Drivkrafterna är meningsfullhet, jämställdhet, framtidstro och äkta livsglädje. Det är ok att bli överröstad av bruset. Det är förlåtet att prova, göra fel och lära sig ännu mer av det. Långsamt stärkas av mod och uthållighet. Vi har en skyldighet att hjälpas åt. Det är tillåtet att pausa för att hämta andan, men ingen får f-n lämna WO. Spring på bollen, allihopa åt samma håll, nu på en gång!

Linda Häggkvist - Syftesdriven entreprenör, grundare av Wangari Studio och varumärket Wangari Sthlm

Ämnen i artikeln:

SyftesdrivetHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.