Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jobba mindre och ta mer betalt!

Publicerad: 23 september 2013, 11:35

Övertudskulturen måste få ett slut, menar sex delägare på Westander.

Foto: Colourbox.

Kommunikationsbranschen har flera goda skäl att motarbeta en osund övertidskultur. Byråer som satsar på kvalitet och värdesätter all arbetstid kommer att sluta gratisjobba i pitcher och prisdumpa i offentliga upphandlingar, menar sex delägare på pr-byrån Westander med anledning av Resumés initiativ #baramänniska.


Ämnen i artikeln:

#baramänniskaWestander

Resumé  lyfter bland annat fram kommunikationsbranschens övertidskultur i  tidningens viktiga initiativ #baramänniska. Alltför många av våra  branschkollegor jobbar 50- eller  60-timmarsveckor. På många byråer bygger kulturen på stort eget  engagemang, vilket i grunden är positivt. Problemen uppstår när  övertidsarbete inte är ett undantag utan blir normen och när signalen är  att man ska leva för sitt jobb. Personer med stark inre  drivkraft riskerar att vilja prestera alltför mycket och jobba alltför  långa dagar.

Ibland handlar det om unga och osäkra medarbetare, som kanske inte känner att de kan säga nej.

Det  finns en uppenbar baksida med övertidskulturen. Övertidsarbete kan  redan på kort sikt innebära lägre kvalitet och på längre sikt leda till  utbrändhet. Många företag  i vår bransch saknar dessutom kollektivavtal och rätt till  övertidsersättning. Obetald övertid riskerar då att upplevas som fri  resurs av byråledningen. Möjligheten till obetald övertid påverkar  rimligen den vd som känner en hård press i priskonkurrensen och  därför beslutar att byrån ska jobba gratis i en pitch eller dumpa  priset i en offentlig upphandling.

Sannolikt  har denna osunda övertidskultur bidragit till kommunikationsbranschens  stagnerande byråintäkt per anställd och stagnerande löner. Reallönerna i  Sverige har generellt  ökat med cirka 45 procent sedan 1996, motsvarande en årlig  reallöneökning med 2,4 procent. Under samma period har den  genomsnittliga byråintäkten per anställd i kommunikationsbranschen varit  helt oförändrad i fasta priser, vilket innebär att det inte har funnits  något utrymme för en positiv reallöneutveckling.

Men  denna bild är inte heltäckande. Det finns också långsiktigt tänkande  byråer som ser fördelarna med balans i livet. Vi sex delägare och  medarbetare på pr-byrån Westander  har exempelvis jobbat sammanlagt 36 år på en byrå där heltid innebär  40-timmarsvecka. Westanders filosofi är att man ska kunna ha ett roligt,  ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid. Vi tror  att personer med balans i livet har trevligare  på jobbet, arbetar mer fokuserat och levererar med högre kvalitet.

Som  delägare vill vi själva vara föredömen och inte jobba extra på kvällar  och helger. På vår arbetsplats vill vi aktivt motarbeta en  övertidskultur. Med ett högt och  fast timpris på 1 800 kronor exklusive moms går balans i livet och hög  kvalitet hand i hand. En konsult med tid till ett privatliv har också  kraft och förmåga att föra in kreativitet och nya perspektiv i  uppdragen.

Balans  i livet går alldeles utmärkt att kombinera med nöjda uppdragsgivare, en  god löneutveckling för de anställda och vinstmaximering för ägarna.  Nyligen utsågs Westander,  för fjärde gången på fem år, till Årets Pr-byrå i Regis  kundundersökning. Under 2011 blev vi dessutom tredje byrån bland de  stora pr-byråerna som spräckte miljonvallen i lönekostnader per  anställd. Slutligen har vi sju år i rad gjort ett rörelseresultat före  bonus på över fem miljoner kronor.

Fler  byråer borde ifrågasätta om övertidskulturen verkligen innebär  långsiktig vinstmaximering. Vår egen slutsats är att hela  kommunikationsbranschen bör motarbeta övertidskulturen  som ett medel för att ta sig ur pristräsket. Byråer som satsar på  kvalitet framför kvantitet och värdesätter all arbetstid kommer att vara  mindre villiga att gratisjobba i pitcher och prisdumpa i offentliga  upphandlingar. Det är bra för de anställda, för kunderna  och för hela byråbranschen.

Birger Östberg
Jenny Kölfors

Jessica Henryson
Johanna Look
Mikael Persson
Veronica Norton
Samtliga delägare i Westander

Ämnen i artikeln:

#baramänniskaWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.