Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Johan Ståhlberg: ”Så hjälper Netflix mig i mitt dagliga arbete”

Publicerad: 28 Juli 2020, 13:59

Johan Ståhlberg.

Resumés bloggare Johan Ståhlberg berättar om hur streck-tittande på Netflix ger honom nya insikter.


Ämnen i artikeln:

Netflix

För ett tag sedan tittade på serien LOVE, DEATH + ROBOTS (nu inne på säsong 2) på Netflix. Första säsongen består av 18 stycket korta berättelser som inkluderar temat love, death och robots (shocking!). Vi får följa robotar som besöker jorden, som turister, långt efter att vi människor försvunnit via självförvållade naturkatastrofer. Vi får följa bönder på en annan planet som manövrerar robotar som försvar mot invaderande monster som vill åt deras skörd. Detta och många andra, unika, historier. Vissa mer bisarra än andra och vissa helt fantastiskt animerade.

Och därför hjälpte Netflix mig i mitt arbete
Jag började titta – och var helt fast efter första avsnittet. Jag streck-kollade alla avsnitten under min frukost och lunchrasterna. Jag kunde inte vänta med att se vad nästa story skulle komma med och vilken visuell stil den skulle ha, då alla var olika. Jag ville bara se mer och mer! Efter att jag sett alla avsnitten som Netflix erbjöd så började jag fundera på varför jag blev så fast. Jag kom fram till att det inte var själva storyn och handlingen i sig, utan att varje avsnitt, som Netflix så fint serverade mig, var skapat i en ny och unik visuell inriktning. Varje avsnitt och story hade sin egen art direction och stil. Från välanimerat, till gränsen på extrem realism, till mer cartoon-ish stil och några med verkliga skådespelare.

Flera lager med klister
Det var variationen av varje avsnitt som gjorde det intressant. Jakten på att få se hur nästa avsnitt såg ut och vilken still det hade. Genom detta gjorde Netflix det säkert att min uppmärksamhet var riktad mot skärmen, genom att använda flera olika lager av klister, så att säga. Oftast när du följer en serie så går ditt intresse upp och ner beroende på handlingen i de olika avsnitten. Om det är ett ”svagare” avsnitt, som inte riktigt fångar ditt intresse, så tar du chansen att gå på toaletten, skrolla igenom sociala medier eller i värsta fall – slutar att titta.

I detta fall så gjorde Netflix det säkert att jag satt där, på andra sidan skärmen och glodde, genom att både använda story, handling och ny art direction för varje avsnitt. Alltså ingen chans att smita iväg på toaletten eller kolla Facebook när flera lager av superlim håller dig på plats i soffan.

Hur kan du som kreatör använda samma princip?
Samma sätt funkar för dig och ditt arbete. Genom att ha variation i ditt arbete så kommer du att behålla din egen nyfikenhet och kreativa gnista tänd för att skapa nytt. Detsamma gäller för eventuella kunder. Till exempel, om en marknadschef letar efter en fotograf för att hjälpa dem bygga sin visuella identitet, så vill du inte enbart visa upp samma typ av ljussättning mot samma vita bakgrund på alla dina bilder i din portfolio, även om personerna på bilden är olika.

Jag menar inte att du ska spreta åt alla håll i din portfolio. Att visa upp familjeporträtt tillsammans med bilar, lite mat och kanske ett gäng hus (för du jobbat extra som mäklarfotograf), kommer bara förvirra när du försöker marknadsföra dig som naturfotograf. Men som naturfotograf kan du i din portfolio visa upp alla olika sidor som går under temat naturfoto. Olika artistiska val, minimalism, svart/vitt, speciell teknik osv. Du förstår poängen.

På detta sätt kommer du också leverera varje enskild story i ett nytt och unikt visuellt sätt. Men du håller dig fortfarande inom ditt område. Precis som LOVE, DEATH + ROBOTS på Netflix.

Johan Ståhlberg

Läs bloggen ”Det kreativa livet” HÄR

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.