Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Johanna Lindskog Lindell: ”Här kommer tre pr-råd”

Publicerad: 8 september 2021, 07:07

Att jobba inom pr handlar om att vårda sina relationer, skriver Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell. Här ger hon tre tips för att lyckas ta hem uppdragen.


Ämnen i artikeln:

PR

Pr handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i pr-branschen är det här mina tre viktigaste råd för att lyckas med pitcharna.

Var trevlig och behandla andra som du vill behandlad själv

Människor gör hellre affärer med en person som de gillar och litar på i stället för någon som de ogillar. Det är inte så konstigt. Vi har nog alla mött personer som tror att de uppfattas mer professionella, ju tuffare attityd de håller sig med. Det brukar nästintill alltid vara tvärtom. Otrevlig och inkompetent är inte en bra kombo. Personer som har ett brett kontaktnät som de vårdat, är också en bättre förlängd arm för de varumärken och personer de arbetar för.

Var inte en snackare

Snackarna bara pratar och får inget gjort. De vill göra så mycket, men gör inget. De lever alltid i det förflutna eller i framtiden, men aldrig i nuet. Det använder alltid stora, breda, tomma och meningslösa ord för att prata om ogenomförbara strategier – men fluff går bort. Bli i stället personen som faktiskt utför och sätter bollar i rullning. Och sitt för allt världen inte still med en komplicerad strategiplan som samlar damm, att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen! Alla planer förändras, det vet alla. Ditt pr-arbete är inte, och bör inte fastna i att skapa dokument eller powerpoints.

Förenkla, förenkla och förenkla

Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd, i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är väldigt knapp. Kort enkel kommunikation är något som jag föredrar. Vem orkar eller har egentligen tid att läsa superlånga pressmeddelanden eller en roman i mejlformat? Har du inte en intressant rubrik, så har du inte heller storyn.

 

Johanna Lindskog Lindell

Vill du läsa fler texter av Johanna Lindskog Lindell? 

 

Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News