tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jonas Pertoft: ”Politiker gör nytta som pr-konsulter”

I en debattartikel i DN skriver docent Anna Tyllström att pr-branschen, dit många politiker rekryteras, riskerar att urholka demokratin och behöver regleras. Jonas Pertoft, strateg på Södra tornet och ordförande på branschorganisationen Svensk PR, håller med om slutsatsen men inte grundtesen: ”Den pr-bransch som beskrivs har jag bara sett på film.”

Publicerad: 14 december 2022, 10:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterOpinionPR-ByråerPR

Slutsatsen rätt, men grundtesen fel. Jag håller med Anna Tyllström när hon i DN Debatt 12 december pekar ett varnande finger, att vi måste ständigt vaka mot korruption bland våra politiker. Men hakan åkte ner när jag läste hur hon beskriver hur politiker tar jobb i pr-branschen. Kommer bilden från Hollywood?

Anna Tyllström har rätt i sin slutsats, där hon i tre punkter vill värna demokratin och uppmärksamma risk för korruption. Samtidigt blir jag upprörd. Jag tycker till skillnad från Tyllström att det är alldeles utmärkt att före detta politiker tar jobb på pr- och kommunikationsbyråer. 

Det är en mörk bild av pr-branschen som Tyllström målar upp. Onda konsulter springer Kapitalets ärenden och försöker punktera demokratins spelregler. Det finns alldeles säkert såna pr-konsulter. Men den pr-bransch som Anna Tyllström beskriver har jag bara sett på film.  Jag har jobbat 30 år i branschen och visst har jag stött på konsulter som marknadsför nästan vad som helst för pengar – snus, spel och bensin. Men de allra flesta är godhjärtade människor som hyllar demokrati och vill bidra till något bra. Vi pr-byråer bygger inte bara ett starkt näringsliv och gör att fler får jobb, utan vi ser också till att fler vaccineras, jämställdheten ökar, energi sparas och fler slutar röka. Vi är ruskigt bra på att få saker att hända och stärka demokratin.

Författaren, som själv är företagsekonom, har en direkt felaktig bild av pr-branschen. Hon säger att ”Inga särskilda meriter krävs för att kalla sig pr-konsult.” Utbildningen för att få arbete i pr-branschen är sedan länge kvalificerad på högskolenivå. Arbetsgivarna ställer hårda meritkrav på både erfarenhet och akademisk utbildning. Och för din information: det ställs inte heller några särskilda meriter för att kalla sig företagsekonom.

Dessutom påstår hon att ”branschorganiseringen och därmed den etiska självregleringen – är ytterst ojämn.” Det är ett ogrundat påhopp på en yrkeskår och oss branschorganisationer som sedan många år arbetar med bland annat med etiska regler och kompetensutveckling. Här finns Svensk PR som jag själv företräder, Precis, Komm och Sveriges kommunikatörer.

Och hör och häpna: 60 procent av politikerna på riksnivå har efter sin politiska karriär arbetat i kommunikationsbranschen i någon form. Vad kan det bero på? Kanske för att många politiker är bra på att kommunicera? Kanske för att de vill fortsätta göra nytta för samhället? 

De är bra på att skapa relationer med sin omvärld. På engelska kallas det public relations. Pr handlar om att ta fram bra innehåll som är begripligt, trovärdigt och som folk vill ta del av i olika medier, det vi kallar ”förtjänat utrymme”. Det gör att pr skiljer sig från reklam där man alltså köper sig utrymme i form av annonser. 

Politikerna är alltså generellt sett bra på pr. Om de söker andra jobb efter sin karriär så får de göra sånt de är bra på. De är varmt välkomna till PR-byråer där de kan fortsätta göra nytta för samhälle och näringsliv. Om de i stället väljer att ägna sig åt maktmissbruk så ska de naturligtvis avslöjas och lagföras. På den punkten är vi helt överens.

Jonas Pertoft
ordförande i Svensk PR och strateg på Södra tornet

Läs Resumés och Dagens Samhälles granskning av sidbytarna:

Granskning: Så sväller lobbybranschen av Sveriges politiker

Stor lista: 258 politiker som jobbar som lobbyister i Sveriges näringsliv

Här är den politiska hemvisten för 222 konsulter på byråerna

Från pr-varuhus till specialiserade pa-butiker – så har lobbybyråernas affär stöpts om

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterOpinionPR-ByråerPR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev