Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Journalister blir megafoner”

Publicerad: 30 Oktober 2009, 10:13


Ämnen i artikeln:

Debatt

Problemet med minskade redaktionella resurser är att det leder till mindre tid för granskning vilket leder till att journalister sitter och skriver av pressmeddelanden i stället för att göra sitt jobb. Ofta antas slemma konsulter i kommersialismens tjänst vara pådrivande i utvecklingen. Disclaimer: jag är en av dessa konsulter.

Och de flesta journalister inser nog (hoppas jag) att ett pressmeddelande är en partsinlaga om den kommer från ett privat företag eller intresseorganisation. Men så fort informationen kommer från en statlig myndighet tas den för högsta sanning. Journalisten skriver lydigt som myndigheten vill: för det vet ju alla i mellanmjölkens land att våra myndigheter vill oss väl.

Därmed är det så att om en myndighet och ett privat företag företräder motsatta intressen, är det myndigheten som har rätt och företaget som har fel. Särskilt om det är en fråga som inte är helt lätt att sätta sig in i.

Att det är så kan jag vittna om: jag arbetar nämligen med något som av svenska myndigheter i stort sett jämställs med rökning, kärnkraft, rattfylla och andra obehagligheter, nämligen solarier.

Internationell forskning visar i dag att solen – oavsett om den är verklig eller konstgjord – gör betydligt mer nytta än skada. Till exempel löper män som solar mycket bara hälften så stor risk att få prostatacancer som de män som solar lite. Som information kan nämnas att cirka 250 personer dör av hudcancer varje år, 2 500 av prostatacancer. Samma siffror finns för de allra flesta cancerformer.

Detta ignoreras helt av Strålskyddsmyndigheten, som hellre räddar de 250 än de 2 500. Hur är det då med solarierna? Faktum är det inte finns någon forskning som visar att de är farliga. När SSM går ut och propagerar för 18-årsgräns på solarier stöder det sig på – ingenting. Det vore i så fall rimligare att förbjuda personer under 18 år att vistas utomhus. Och journalisterna dansar lydigt efter myndighetens pipa.

Tänk om det för en gångs skull är så att företaget har rätt, och myndigheten som har fel?

Ulf Börgesson
varumärkesstrateg och copywriter

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Debatt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.