Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Journalister får inte tricksa som vi får göra”

Publicerad: 10 Oktober 2016, 11:49

Hedvig Hagwall Bruckner.

Att det tricksas i reklam är uppenbart för de flesta. Däremot händer det något annat när journalister blir otydliga i sina formuleringar, skriver Hedvig Hagwall Bruckner.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenMediebranschenJournalistikHedvig Hagwall Bruckner

Hur avgörande det är att välja med vilka ord man beskriver något vet alla som jobbar med kommunikation, kommersiell så väl som politisk. Kärnan av vad vi sysslar med är att hitta orden som gör det krångliga enkelt eller det trista trevligt. Jag förstod att människor aktivt tricksade med ord i högstadiet när skolans städare blev lokalvårdare. Någon vuxen fnös över "påhittet", och tycka vad man vill om just det ordet, men det fick mig att vakna. Jag såg hur det tricksades och fattade att även jag kunde göra det.

Att det tricksas i reklam är uppenbart för de flesta. Ett abonnemang som är "utan bindningstid" och ändå har tre månaders uppsägningstid överraskar knappast någon. I politiken är det likadant: problem blir utmaningar, tiggare EU-migranter, arbetslöshet det nya utanförskapet och så vidare.

Jag tycker att det är helt okej. Det är mitt jobb att presentera mina kunders produkter och tjänster på bästa möjliga sätt och att politiker väljer ord som får de egna lösningarna att framstå som mer tilltalande hör ju liksom till.

Däremot händer det något annat när journalister börjar tricksa. Att vara konsekvensneutral är något av det svåraste och viktigaste att vara som journalist. Om en nyhet gynnar eller missgynnar­ någon ska inte avgöra om den publiceras, inte heller hur den formuleras. En journalist, kanske mer än någon annan, måste väga orden noga, men att vara otydlig eller vag med vad som faktiskt har hänt av omsorg om någon eller några är dålig journalistik.

Ett exempel på det stod Sveriges Radio för nyligen: en flicka hade misshandlats och SR rapporterade att det var för att "hon inte levde traditionellt". Traditionellt enligt vem? Att de inte direkt sa hur det var, att hon hade blivit nedslagen för att hon inte hade underkastat sig hedersförtryck, förminskade det hon hade utsatts för och ledde tanken fel.

Om journalister beskriver händelser och problem på politikers och reklamkreatörers fluffiga vis hindrar de allmänheten att se problemen för vad de är. Orden är tankens kläder. Reklamare och pr-konsulter kan få ägna sig åt stajlning. Journalister ska plocka fram de rediga funktionskläderna – hur obekväma de än må vara.

Hedvig Hagwall Bruckner
Copywriter, King

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.