Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Ju mer gnäll från start desto bättre”

Publicerad: 27 Maj 2016, 07:43

Åsk Wäppling och Liberalernas nya logotyp som många har gjort sig lustiga över.

Liberalernas nya logotyp väckte stor uppmärksamhet när den lanserades. Logotyper blir ofta kritiserade i början men sedan vänjer vi oss, skriver Åsk Wäppling, creative director på Adland.


Ämnen i artikeln:

Liberalerna

En logotyp har designats om. Pånyttfödd möter den världen i glassiga färger och alla från Tokyo till Haparanda har en åsikt om hur den ser ut. Skämtbilder och memes sprids lika fort som artiklar om logotypbytet. Appanvändarna reagerar som om de just har varit hos frisören och helt oförberett fått en helt ny frisyr, fullständigt olik alla andra de någonsin har haft. Alla tar det personligt.

Vi har reagerat så här i åratal, jag var hemskt upprörd när UPS tog bort Paul Rands logoklassiker och snöret på paketet, bara för att bli en sköld bland tusen sköldar. Ibland känns det som om en ny logotyp är som scenen i "Carrie", där hon ska kröna balens drottning men får grisblod hällt på sig och alla skrattar åt henne.

Jag har själv varit med i stora varumärkesförändringar, och varje liten detalj har diskuterats och presenterats i evigheter innan slutresultat har klubbats. Man får en enorm lust att förklara för alla varför vissa beslut har tagits när det stormas kring en ny stil. Misstaget är att tro att de högljudda är majoriteten.

Skojfriska skämtbilder på Twitter är helt enkelt en social allergisk reaktion mot det nya, man tar sig friheter att skämta, och syns därmed själv i "debatten". Om den första häller grisblod – det vill säga klankar ned – så hänger alla andra med på det spåret. Sedan, När allt har lugnat ned sig, brukar folk helt enkelt vänja sig.

Nytt är fräscht. Nytt är modernt. Nytt känns rent, som en vårstädning. Nya stilar påverkar andra, som när IOS 8 blev "platt" och alla appars logotyper gjordes på samma sätt. Till och med Telias, som man tyckte var så märklig och påminde om Thai Air och hade helt fel färg för 15 år sedan, har vuxit in i sin lila färgroll med sin gradvisa uppgradering och känns nu som en gammal barndomsvän som växte in i sitt ansikte och pottfrisyr. Det kanske är så, att ju mer folk hatar det från start, desto bättre blev förändringen.

Åsk Wäppling
Creative director på Adland och opinionsbildare i Resumé

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Liberalerna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.