Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Julia Agha: ”Mathem misslyckas med att stå upp för mångfald när det blåser”

Mångfaldsarbetet i näringslivet måste komma från en genuin vilja inifrån. Om det inte är förankrat som en viktig värdering i företaget så kommer minsta motstånd skapa turbulens. Det är precis det som hänt Mathem i veckan, det skriver Julia Agha, vd för mediehuset Alkompis.

Publicerad: 19 oktober 2022, 11:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Nael Nassar


Ämnen i artikeln:

NyheterMathemMångfald

En beslöjad kvinna med mobiltelefon pryder Mathems annons med texten ”Jag: sen till jobbet igen, Också jag: Hinner ändå handla på Mathem”. Det är en oskyldig annons som anspelar på stressen i vardagen. Att få ihop livspusslet är en utmaning för de flesta, även kvinnor med slöja. Men det tycker inte röster på Twitter. En debattör uppmärksammar Mathems annons och kopplar ihop den med de pågående protesterna i Iran. Hennes tweet får enorm respons och bland kommentarerna återfinns rasistiska uttryck som ”Jobb?? Gå på bidrag är väl inget jobb” följt av flera som uppmanar till bojkott av Mathem. Detta ledde till att Mathem tog ned annonsen med kommentaren att ”på grund av vad som händer i Iran förstår vi att den kan uppfattas som tondöv”. 

Slöjan har i dag blivit ett politiskt slagträ för att sprida hat mot islam. Kritiken mot slöjan bygger på premissen att ingen beslöjad kvinna bär den frivilligt, vare sig tvånget tydligt kommer från en partner eller förälder, eller om den är strukturell i form av en omedveten maktordning. Det är ett problematiskt antagande om alla muslimska kvinnor i världen och Sverige. Att regimen i Iran tvingar kvinnor bära slöja är ett fruktansvärt förtryck. Men att försöka begränsa en kvinna i Sverige från att bära slöja är också förtryck. 

Att ha ett mångfaldsperspektiv innebär ju i grunden att man accepterar och främjar olikheter, för att de mångas perspektiv är en mer representativ bild av den mångfacetterade sanningsbilden. Det skapar mer affärsmässig lönsamhet och bidrar till inkludering i samhället. 

Läser man kommentarerna efter Mathems nedtagning av annonsen är det många som är förvånade över beslutet. Även om många är nöjda, så hade de inte förväntat sig denna vändning. En debattör ställer öppet frågan ”Oj! Är det här första gången ett företag backar från att använda slöja i marknadsföring?”. Mathem gick från att vilja fronta sitt mångfaldsarbete, till att aktivt backa från att ha en representativ annonsering. Det är anmärkningsvärt att ett företags marknadsföringsstrategi står på så svaga ben.  

Julia Agha, vd mediehuset Alkompis

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterMathemMångfald

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev